Vijf tips om je bouncepercentage te verlagen

Het is voor veel online marketeers een doorn in het oog: je hebt een pagina die enerzijds goed scoort, maar anderzijds een te hoog bouncepercentage heeft. Een hoog bouncepercentage kan verschillende oorzaken hebben. In deze blog geven we je vijf tips om het bouncepercentage te verlagen.

Wat is een bouncepercentage?

Het bouncepercentage is het percentage bezoekers dat slechts een pagina bezoekt en zonder enige interactie de website direct weer verlaat. Kortweg zou je het kunnen omschrijven dat een bezoeker niet de juiste informatie vindt waar hij/zij naar op zoek is. Dit is echter wat kort door de bocht, omdat een bouncepercentage ook veroorzaakt kan worden door technische issues of een gebrek aan andere belangrijke elementen die ervoor kunnen zorgen dat het bouncepercentage hoger uitvalt. Denk hierbij aan goede call-to-actions of interne links.

Vijf tips om het bouncepercentage te verlagen

Een hoog bouncepercentage kan veroorzaakt worden door techinische of inhoudelijke problemen. Er is niet echt een richtlijn van wat nou een goed bouncepercentage is. Het bouncepercentage is ook erg afhankelijk van het kanaal waar de bezoeker vandaan komt. Over het algemeen heeft het betaalde kanaal bijvoorbeeld een hoger percentage dan het organische kanaal. Ook blogs hebben gemiddeld gezien een veel hoger bouncepercentage dan statische landingspagina’s.

Tip 1: Laadtijd verbeteren

De laadtijd van je website is een cruciaal onderdeel voor de algemene gebruikerservaring van de bezoeker. Het mag dan ook niet echt een verrassing zijn dat dit grote invloed heeft op je bouncepercentage. Een goede laadtijd van je website ligt op maximaal 1,5. Alle zichtbare content moet dan geladen zijn. Duurt het laden van de inhoud te lang dan is de bezoeker snel geneigd om weg te gaan en ook niet meer terug te komen. Er zijn verschillende manieren om je laadtijd te verbeteren. Denk aan het schalen van afbeeldingen, comprimeren van CSS en Javascript en het installeren van een browsercaching tool. Onthoud dat een snelle laadtijd op dekstop geen garantie is voor een goede laadtijd op mobiel. Deze twee devices moet je echt los van elkaar zien.
Laadtijd tools.pingdom.com

Tip 2: Is je website mobielvriendelijk

Vandaag de dag zijn er nog steeds veel websites die niet mobielvriendelijk zijn. In deze tijd is dat eigenlijk ondenkbaar, aangezien bij veel mensen de customer journey op mobiel begint. Heb je geen mobiele website, dan is het zeer waarschijnlijk dat de bezoeker op zijn mobiele device afhaakt. Ook Google gaat mee in deze ontwikkeling en zal op termijn mobiele websites voorrang geven bovenop desktop versies in de mobiele zoekresultaten. Als je kijkt naar de ontwikkeling van mobile first indexing dan moet je je bewust zijn dat je niet meer zonder een goede mobiele website kunt. Heb je nog geen mobiele website? Zorg er dan voor dat je je huidige website ombouwt tot een responsive website. Waarbij je het laden van visueel zware elementen achterwege laat op mobiel.

Tip 3: Custom 404-pagina

Een andere technische oorzaak kan zijn dat een bezoeker op een 404-pagina terecht komt. Afhankelijk van hoe je deze pagina hebt ingericht, kan het ervoor zorgen dat het bezoekers afschrikt. Zorg er daarom ook altijd voor dat je oude pagina’s op een goede manier een redirect geeft naar de nieuwe bestemming. Zorg er daarnaast voor dat jouw 404-pagina niet afschrikt, maar dusdanig is ingericht dat je de bezoeker op je website weet te houden. Dit kun je doen door een pagina op een leuke of ludieke manier in te steken en ze weer terug de website in te sturen door relevante interne links toe te voegen. Lees hier hoe je 404’s kunt oplossen. Hoe het in ieder geval niet moet:

404-pagina

Tip 4: Interne links voor betere gebruikerservaring

Als de bezoeker eenmaal op jouw website terecht komt, dan wil je deze bezoeker zoveel mogelijk van jezelf laten zien. Een pagina die aansluit bij de zoekopdracht is een belangrijke eerste stap, maar stap 2 is dat je de bezoeker voorziet van verdere informatievoorziening. Dit houdt in dat je een pagina leuk opmaakt, maar ook voorziet van interne links die relevant zijn aan het hoofdonderwerp van de pagina. Zo stuur je de bezoeker verder je website in en zorg je ervoor dat het bouncepercentage afneemt op termijn.

Tip 5: Voeg call-to-actions toe

Hetzelfde geldt eigenlijk voor call-to-actions. Als jij wilt dat een bezoeker een bepaalde handeling gaat verrichten op je website, dan moet je goede call-to-actions hebben. Dit houdt in dat je een actieve schrijfstijl hanteert. ‘Download het whitepaper’ i.p.v. ‘Je kunt het hier whitepaper downloaden’. Ook moeten de call-to-actions aan sluiten op de inhoud van de pagina. Ook heeft het meten van een call-to-action invloed op je bouncepercentage. Gaat deze naar een volgende pagina? Of wordt er een script ingeladen op dezelfde pagina, waarbij de bezoeker eigenlijk op dezelfde pagina blijft. In dat geval moet je event tracking toepassen en dusdanig inrichten dat het invloed heeft op het bouncepercentage.

Meer informatie?
Wil je meer informatie over bouncepercentages, Google Analytics of heb je vragen over de blog? Neem dan contact met ons op via het onderstaande contactformulier.

Recommended Posts
404-errors in Google Search Console