Vijf gratis tools voor een goed keywordonderzoek

Een keywordonderzoek maken is op zich niet zo moeilijk, maar het gaat er om dat je weet welke databronnen je tot je beschikking hebt en wat je met de data doet. Het is belangrijk dat je de juiste data bij elkaar brengt en dat uit je onderzoek er uiteindelijk een aantal zoektermen komen die relevant zijn en kansrijk. In deze blog geven we je vijf gratis tools waarmee je aan de slag kunt voor een goed keywordonderzoek.

Google Search Console

Search Console van Google is een absolute must voor iedere webmaster. Met Search Console (het vroegere Webmastertools) ben je in staat om de prestaties van je website in de gaten te houden. In het rapport zoekverkeer >> zoekanalyse, krijg je een overzicht van alle termen waarop jouw website gevonden is. De zoektermen worden aangevuld met data als: CTR, vertoningen en kliks. Er worden maximaal 999 zoektermen weergegeven op basis van de ingestelde periode. Staan er relevante zoektermen tussen met vertoningen, maar weinig kliks? Dan kunnen dat goede zoektermen zijn voor jouw website. Verzamel de gegevens uit Search Console en verwerk dit in een keywordonderzoek.

Bing Webmastertools

Bing Webmastertools is de tegenhanger van Search Console. Ook de concurrent Bing heeft een Webmastertools en deze tool is ontzettend uitgebreid. Ook hier kun je de zoektermen waarop je gevonden wordt exporteren naar een Excelbestand. De zoektermen vind je in het onderdeel ‘rapporten’. In Bing Webmastertools krijg je ook informatie over zoektermen, vertoningen, CTR. Voeg de zoektermen toe aan je totaaloverzicht voor een zo compleet mogelijk plaatje. De zoektermen uit Bing kunnen verschillen ten opzichte van Search Console, dus hoe meer data je verzameld, hoe completer je overzicht wordt.

Google Trends

Google Trends wordt in onze ogen nog te weinig gebruikt. Hoe mooi is het om trends in zoektermen te ontdekken? Met Google Trends kun je zoektermen analyseren en bekijken wat deze termen over de afgelopen tijd aan populariteit hebben gedaan. Een onderwerp dat heel erg actueel is krijgt een score van 100 en als het zoekwoord minder actueel is dan neemt de score af. Zo kun je ontdekken of het de moeite waard is om een bepaalde zoekterm te focussen of juist niet.

Google Analytics (beperkt)

Google Analytics was voorheen een prima tool om je organische zoektermen inzichtelijk te maken met alle data eromheen. Helaas besloot Google over te gaan op een beveiligde omgeving en onder het mom van ‘privacy’ de keywords ‘not provided’ te maken. Hierdoor zijn de zoektermen nauwelijks nog zichtbaar. Maar als jouw data verder terug gaat dan 2012, dan heb je nog ontzettend veel data tot je beschikking. Wellicht dat er zoektermen tussen staan die vandaag de dag nog steeds relevant zijn. Met behulp van de Keywordplanner en Google Trends kun je achterhalen hoe populair een bepaald zoekterm op dit moment nog is.

Google Keywordplanner

De Keywordplanner van Google is misschien wel de belangrijkste in dit rijtje. Met de Keywordplanner kun je de zoekvolumes van zoektermen achterhalen, oftewel: hoe vaak wordt er op een bepaalde zoekterm gezocht? De data is niet 100% accuraat, maar het geeft je wel een globaal beeld hoe vaak er per maand op een zoekterm gezocht wordt. Ook kun je nieuw zoektermen achterhalen door een URL in te voeren, of door simpelweg een zoekterm in te voeren. Nadat je alle data verzameld hebt, zorg je dat je alle zoektermen voorziet van het zoekvolume. Dit is wel even werk, maar zo krijg je een goed overzicht van al je zoektermen met de complete data. Op dat moment ga je een selectie maken van de zoektermen waarop jij gevonden wilt worden. Je kijkt of dit realistisch is, haalbaar is. Richt je (als kleine ondernemer) vooral op de longtail zoekwoorden. Laag zoekvolume, maar vaak minder concurrentie en een grotere kans op conversie.

Meer informatie?
Wil je meer informatie over een keywordonderzoek, zoekmachine optimalisatie of heb je vragen over de blog? Neem dan contact met ons op via het onderstaande contactformulier.

Recommended Posts