Vier basisinstellingen voor Google Analytics

Met Google Analytics krijg je inzicht in hoe de bezoekers zich op jouw website bewegen. Met de standaardimplementatie van Google Analytics heb je al veel informatie tot je beschikking, maar met een aantal extra basisinstellingen kun je ervoor zorgen dat je data nog waardevoller is. We hebben daarom vier basisinstellingen voor je op een rij gezet.

Maak verschillende dataweergaven aan

Een dataweergave is een weergave van een bepaalde set aan gegevens. Standaard heeft Google Analytics één dataweergave, maar in totaal kun je er 25 aanmaken. Wij adviseren je om in ieder geval drie dataweergaven aan te maken: een ruwe dataweergave waar je geen veranderingen doorvoert, een masterweergave en een testweergave. De master dataweergave is de weergave waarmee je rapporteert. Hierin filter je bepaalde informatie uit je data, zoals intern verkeer en spam. Met de testweergave kun je filters testen en blijft je overige data in takt. Verder kun je ervoor kiezen om een dataweergave te maken voor mobiele bezoekers of andere data die voor jou interessant is. Een nieuwe dataweergave maak je aan via: beheerder >> weergave >> nieuwe dataweergave aanmaken.

Filters instellen in Google Analytics

In de masterweergave stel je filters in die jouw rapportagedata niet ten goede komen. Dit is over het algemeen data dat een vertekenend beeld kan creëren. Denk bijvoorbeeld aan intern verkeer of verkeer dat een spamachtig karakter heeft. Wat je van te voren moet weten is dat een filter definitief werkt. Zodra de filter is ingesteld gaat Google Analytics vanaf dat moment de gefilterde data weergeven. Je doet er daarom verstandig aan om eerst je filters te testen in de testweergave, alvorens je het gaat doorvoeren. Filters stel je in via: beheerder >> filters >> filters instellen.

Doelen instellen in Google Analytics

Doelen kunnen zeer waardevol zijn voor het meten van conversies. Denk bijvoorbeeld aan het aantal inschrijvingen op een nieuwsbrief, het aantal contactaanvragen, time on site of kliks op een button. Je kunt doelen op verschillende manier instellen. Enerzijds door middel van een doelpagina die je instelt, anderzijds door middel van event tracking. We kiezen nu voor de eerste variant. Hiervoor is het belangrijk dat je een bedankt pagina achter een formulier plaatst. Deze bedankt pagina is je bestemmings-URL. Zodra een bezoeker een contactaanvraag heeft gedaan, dan landt hij/zij op de bedankt pagina. Op dat moment wordt er een conversie (doelvoltooiing) geregistreerd. Doelen stel je in via: beheerder >> doelen >> doel instellen. In totaal kun je 20 doelen per dataweergave instellen in Google Analytics.

Custom Alerts instellen in Google Analytics

Indien je niet elke dag de tijd hebt om je data te analyseren, dan kun je custom alerts instellen. Custom alerts zijn vooraf gedefinieerde meldingen vanuit Google Analytics die je waarschuwen als er iets opvallends aan de hand is. Denk bijvoorbeeld aan een laag bezoekersaantal (minder dan 20 per dag), een forse toename in het bouncepercentage, verminderde time on site of meldingen over de responsetijd van je server. De melding wordt dan verstuurd naar het opgegeven e-mailadres. Custom alerts stel je in via: rapporten >> aanpassing >> aangepaste meldingen beheren >> nieuwe melding.

Meer informatie?
Wil je meer informatie over de basisinstellingen van Google Analytics of heb je vragen over de blog? Neem dan contact met ons op via het onderstaande contactformulier.

Recommended Posts
Search Console zoekanalyse