UTM-codes: zo maak je er optimaal gebruik van

Met UTM-codes ben je in staat om meer data inzichtelijk te maken. Je kunt achterhalen wat bezoekers vanuit een nieuwsbrief of social publish op jouw website doen. Zo kun je ook achterhalen of een bepaalde nieuwsbrief of social publish succesvoller is en beter converteert. In deze blog lees je hoe je UTM-codes optimaal kunt inzetten.

Wat is een UTM-code?

UTM staat voor Urchin Tracking Module en is additionele informatie die je toevoegt aan een URL om te achterhalen waar een bezoeker exact vandaan komt en wat deze op jouw website doet. Je kunt in Google Analytics dus beter achterhalen hoe diverse campagnes hebben gepresteerd. Denk hierbij aan een nieuwsbrief, social publish of advertising. Op basis van deze data kun je beter analyseren en weet je of je campagnes moet bijsturen of dat je bijvoorbeeld een nieuwsbrief op een ander moment moet versturen. UTM-codes bestaan uit zes verschillende parameters, waarvan de eerste twee verplicht zijn:

  • De website URL (bestemmingspagina)
  • Campagnebron (Google, nieuwsbrief)
  • Campagne medium (banner, e-mail)
  • Campagnenaam
  • Campagne term
  • Campagne content

Hoe maak je UTM-codes aan

Je hoeft gelukkig niet zelf de parameters toe te voegen aan de URL, daar is een handige tool voor. Met de Campaign URL Builder kun je eenvoudig de URL maken. Zie de afbeelding hieronder (door op de afbeelding te klikken ga je naar de Campaign URL builder).

URL campaign builder

Voorbeeld:
Je wilt de links in je nieuwsbrief meten van de maand mei. Dan ga je als volgt te werk: je vult de URL in bijvoorbeeld: https://www.valticon.nl/diensten/zoekmachine-optimalisatie/. Vervolgens vul je de bron, het medium en campagnenaam in. Dan wordt de URL: https://www.valticon.nl/diensten/zoekmachine-optimalisatie/?utm_source=nieuwsbrief&utm_medium=email&utm_campaign=nieuwsbrief_mei. Deze URL plaats je dan in je nieuwsbrief. Zo weet je hoe vaak er op de link geklikt wordt vanuit de nieuwsbrief en kun je zien of de bezoeker vanuit de nieuwsbrief uiteindelijk converteert.

Ontwikkel een standaard voor UTM-codes

Om eenheid te houden in je data, moet je een standaard ontwikkelen voor UTM-codes. Kies er voor om alles kleine letters te houden, want als je hierin gaat variëren dan vervuil je je data en dat wil je niet. Houd dezelfde benamingen aan voor de bron, het medium en de naam van de campagne. Op deze manier creëer je eenheid in je data en kun je veel makkelijker vergelijken.

Wat kun je meten meet UTM-codes?

Zoals gezegd kun je met UTM-codes verschillende elementen meten. De link vanuit een nieuwsbrief wordt dus niet meer standaard de URL die je normaal invoert, maar de URL met parameters. UTM-codes kun je inzetten voor je nieuwsbrief, social media updates en bijvoorbeeld je AdWords campagnes. Zo weet je altijd hoe je nieuwsbrief presteert ten opzichte van een andere nieuwsbrief en kun je bijsturen waar nodig. Kom je er niet helemaal uit? Wij helpen je graag bij de implementatie.

Meer informatie?
Wil je meer informatie over een UTM-codes, Google Analytics of heb je vragen over de blog? Neem dan contact met ons op via het onderstaande contactformulier.

Recommended Posts
Google Analytics doel isntellen