Tien tips voor een goede landingspagina

Met een goede landingspagina kun je het verschil maken. Een landingspagina die visueel sterk is, de juiste informatie biedt en conversies oplevert. Het maken van een goede landingspagina is vaak een uitdaging, want hoe pak je dit goed aan? In deze blog geven we je tien tips voor een goede en succesvolle landingspagina.

Wat is een landingspagina?

Een landingspagina is een pagina op je website die een bepaald doel heeft. Dit kan bijvoorbeeld een offerteaanvraag zijn, het downloaden van een whitepaper of het aanmelden van een event. We noemen dit conversies. Je wilt een bezoeker sturen in zijn gedrag wat uiteindelijk leidt tot zo’n conversie. Dit lijkt makkelijker gezegd dan gedaan, want het gedrag van een bezoeker laat zich niet altijd makkelijk sturen. Soms ben je ervan overtuigd dat je een fantastische landingspagina hebt neergezet, maar uiteindelijk vallen de resultaten toch tegen. Bekijk onze tien tips en je gaat zien dat dit een grote impact heeft op een succesvol resultaat.

1. Doel van de pagina: verplaats je in de bezoeker

Voordat je begint met het maken van een landingspagina, is het goed om te bepalen wat je met de pagina wilt bereiken. Wat is het doel van de pagina? En welk publiek wil je hiermee aanspreken? Stel dat je een landingspagina voor een marketing event gaat maken en je wilt dat hier alleen marketingmanagers en marketingmedewerkers op af komen, richt je content dan ook op deze doelgroep. Gebruik termen die voor hen bekend zijn. Ze hebben dan een sterkere affiniteit met het event en zijn sneller geneigd om zich aan te melden.

 

2. Less is more: verblind je bezoeker niet met te veel informatie

Een veelvoorkomend probleem bij het maken van een landingspagina is dat je te veel informatie wilt geven. Uiteraard is het goed om zo volledig mogelijk te zijn, maar te veel informatie zorgt voor ruis en kan voor onduidelijkheden zorgen. Een bezoeker wil graag weten waar hij aan toe is. Zorg daarom dat je kort en bondig bent in je uitleg.

 

3. Laat zien dat je uniek bent

Het grappige is dat veel bedrijven uitspreken dat ze onderscheidend willen zijn en veel bedrijven zijn er ook echt van overtuigd dat ze uniek zijn in hun dienstverlening en de uiting hiervan. De realiteit laat echter zien dat bedrijven uit dezelfde branches vaak extreem veel op elkaar lijken. Maar wat maakt jou nou echt verschillend ten opzichte van de concurrenten? Breng met je team – desnoods in een interne brainstorm – de unieke aspecten van jouw bedrijf in kaart. Bekijk je concurrenten en breng in kaart wat zij doen. Zorg dat je ook die kleine unieke aspecten (die voor jou misschien normaal zijn) van jouw bedrijf weet te benoemen. Hier kun je echt het verschil mee maken, want juist met die aspecten die voor jou vanzelfsprekend zijn – maar voor je doelgroep niet – maak je het verschil. Het onderbewuste brein doet dingen die vanzelfsprekend zijn namelijk op automatische piloot en bij dingen die nieuw zijn wordt het brein getriggerd.

Voorbeeld van unieke aspect
Stel je wilt dat een bezoeker een whitepaper op jouw website downloadt. Dan kun je melden: “download nu en ontvang het whitepaper direct in je mailbox”. Of bij een bestelling vanaf een webshop: “voor 23:59 besteld, morgen in huis”.

 

4. Zorg dat de bezoeker het gevoel krijgt dat hij iets mist

Het is een menselijke eigenschap dat je informatie waarin oprecht in geïnteresseerd bent niet wilt missen. Als een bezoeker op een pagina landt is deze in de beginfase van zijn interesse. Juist op dat moment moet je de bezoeker het gevoel geven dat hij iets mist als hij de pagina weer verlaat. Als je een marketingevent promoot en je wilt graag dat deze volzit, dan kun je vermelden:

  • dat er plaats is voor slechts 50 personen;
  • of dat er slechts een beperkt aantal plaatsen beschikbaar is;
  • of dat je nog een paar uur een goedkoop ticket kunt bestellen;
  • of dat het betreffende event erg populair is.

Dit hoeft natuurlijk niet zo te zijn, maar op deze manier breng je de urgentie over van het aanmelden voor het event. De bezoeker krijgt het gevoel: “Hé, dat wil ik niet missen, ik meld me snel aan”.

 

5. Afbeeldingen: plaatjes zeggen vaak meer dan tekst

Afbeeldingen hebben meer invloed op het brein dan de tekst die een persoon leest. Als een bezoeker een afbeelding ziet, gaat het brein aan het werk. Als mens zijn we nou eenmaal visueel ingesteld. Een passend plaatje dat aansluit bij de landingspagina is daarom belangrijk. Bied je een whitepaper aan op je website, geef deze dan weer op de landingspagina. Probeer datgene waar de bezoeker naar op zoek is in beeld te brengen.

 

6. Benoem voordelen. What’s in it for the visitor?

Als een bezoeker op een landingspagina terecht komt, dan kun je ervan uit gaan dat er enige interesse is gewekt. Een bezoeker denkt: “Oke, je wilt dat ik me aanmeld voor een nieuwsbrief of een event? Prima, maar what’s in it for me?”. Daarom is het belangrijk om de voordelen op te sommen van een bepaalde dienst of event. Doe dit door de belangrijkste voordelen op te sommen en er duidelijk uit te laten springen.

voordelen

 

7. Call-to-action: opvallend en prominent in beeld

Dat je een call-to-action (button) op je landingspagina moet hebben, mag denk ik geen verrassing zijn. Toch zijn er wel een aantal richtlijnen waar een goede call-to-action aan moet voldoen. Wees niet vrijblijvend, maar schrijf een call-to-action in gebiedende wijs (directe schrijfstijl). Zorg er daarnaast voor dat een call-to-action opvalt. Denk hierbij aan een opvallende (contrasterende) kleur. Tot slot is het belangrijk dat de call-to-action prominent in beeld komt. Dit houdt in dat de button boven de vouw van je scherm moet staan.

call to action

 

8. Laat je gezicht zien. Maak de pagina persoonlijk

Een bezoeker wilt graag weten met wie hij te maken heeft. Prijs je een product of dienst aan, promoot je een event? Maak het persoonlijk en laat je gezicht zien. Een persoonlijke benadering zorgt voor hogere conversies en zorgt ook voor meer contact en interactie met je doelgroep.

 

9. Sociale overtuiging: reviews, ratings of testimonials

De kracht van sociale overtuiging wordt nogal onderschat. Als een bezoeker ziet dat een product, dienst of event positief is ontvangen door andere mensen is hij sneller geneigd tot een actie. Voeg daarom reviews, ratings of testimonials toe aan je pagina. Je zult zien dat dit enorme impact heeft op het succes van je landingspagina. Positieve beoordelingen en hoge ratings hebben een enorme impact op de aankoop van een product of de aanvraag van een offerte voor een dienst.

 

10. Gebruiksvriendelijke pagina op desktop én mobiel

Onze customer journey begint vaak op onze mobiele devices. In deze tijd kun je dan ook niet meer zonder een goedwerkende mobiele landingspagina. Voordat je de landingspagina live zet doe je er goed aan om te testen of de pagina op alle devices goed werkt. Houd er rekening mee dat sommige elementen op desktop misschien minder goed werken op mobiel. Grote visuals en technisch zware elementen kunnen het gedrag van de bezoeker op mobiel beïnvloeden, waardoor ze misschien sneller geneigd zijn om af te haken.

mobielvriendelijke website

 

Bonus tip: Testen! Een landingspagina kan altijd beter

Het belangrijkste en wat misschien wel vaak vergeten wordt is testen. Je wilt weten hoe je landingspagina presteert. Houd daarom belangrijke metrics (bouncepercentage, time on site) in Google Analytics bij en stel doelen in om te zien hoe de pagina converteert. Gebruik daarnaast een tool als Hotjar om het gedrag van een bezoeker in kaart te brengen. Hoe beweegt de bezoeker op de landingspagina? Slaat hij/zij elementen over op de pagina, worden belangrijke elementen niet gezien? Stel een heatmap en clickmap in en bekijk de mogelijkheid om video tracking in te stellen. Zo kun je zien hoe een bezoeker zich over de pagina beweegt. Bekijk elke mogelijkheid om de conversie te verhogen: conversie optimalisatie noemen we dat.

 

Meer informatie?
Wil je meer informatie over landingspagina’s, conversie optimalisatie of heb je vragen over de blog? Neem dan contact met ons op via het onderstaande contactformulier.

Recent Posts
Screaming frog crawlklipfolio dashboarding