Segmenten aanmaken in Google Analytics

Met segmenten in Google Analytics ben je in staat om een bepaald deel van de gegevens te analyseren. Segmenten kunnen je snel inzicht geven. Standaard heeft Google Analytics een aantal segmenten voor je ingesteld, maar daarnaast kun je aangepaste segmenten aanmaken. In deze blog leggen we je uit hoe je zelf nieuwe segmenten aanmaakt in Google Analytics.

segmenten Google Analytics

Wat zijn segmenten in Google Analytics

Segmenten zijn vooraf gedefinieerde groepen aan data met een gemeenschappelijk eigenschap. Het voordeel van segmenten is dat segmenten geen invloed hebben op je data zoals filters. Ook historische data wordt meegenomen in je segment. Segmenten kun je eenvoudig aanmaken en net zo makkelijk weer verwijderen. Een voorbeeld van een segment in Google Analytics kan bijvoorbeeld een segment voor Linkedin ads of Facebook ads zijn. Daarnaast kun je bijvoorbeeld het organische verkeer uitsplitsen in Google en Bing om snel inzicht te krijgen in beide zoekmachines.

Voordelen van segmenten

Segmenten zijn eenvoudig in gebruik en kun je eenvoudig importeren in een ander account. Segmenten kunnen je snel inzicht geven in hoe een bepaald deel van je data presteert. Daarnaast kun je met segmenten geen data verliezen en wordt historische data meegenomen in de berekening. Een groot voordeel ten opzichte van filters.

Standaard segmenten in Google Analytics

Zoals eerder aangegeven heeft Google Analytics een aantal standaard segmenten waar je gebruik van kunt maken. In het doelgroeprapport staat het segment standaard ingesteld op ‘alle gebruikers’. Dit zijn dus alle unieke website bezoekers. Door een tweede segment toe te voegen, bijvoorbeeld ‘Organisch verkeer’, kun je een vergelijking maken en zien wat het aandeel organisch is ten opzichte van het totale verkeer. Andere voorbeelden van standaard segmenten zijn bijvoorbeeld paid traffic, direct traffic, converteerders, mobiel verkeer en desktop verkeer.

Hoe maak je een aangepast segment aan

Klik in eerste instantie op segment toevoegen en vervolgens op ‘+nieuw segment’. Je kunt op verschillende niveau’s segmenten aanmaken. Aan de linkerkant zie je dat je kunt segmenteren op demografische gegevens, gedrag, tijd, verkeersbronnen, e-commerce en op basis van voorwaarden. In dit voorbeeld maken we een segment aan voor alle bezoekers vanuit Linkedin advertenties. Het is voor dit voorbeeld wel belangrijk dat je op een juiste manier gebruik maakt van UTM-tagging. Geef het segment een naam, klik op verkeersbronnen en maak een keuze of je wilt segmenteren op sessies of gebruikers (hangt ervan af hoe je rapporteert). Vul vervolgens onderstaande gegevens in en sla het segment op. Vervolgens kun je het segment bekijken.

aangepaste segmenten

Hulp nodig bij het aanmaken van segmenten?

Wil je meer weten over segmenten in Google Analytics of over Google Analytics in het algemeen? Neem contact met ons op via het onderstaande contactformulier.

Contactformulier

Recent Posts
Google Analytics Klipfolio standaardklip