Search Console koppelen aan Google Analytics

Search Console en Google Analytics zijn twee databronnen die elkaar perfect kunnen aanvullen. Met Google Analytics kun je achterhalen wat de bezoeker op je website doet en hoe hij zich gedraagt. Search Console is een tool voor websiteprestaties en biedt je handige informatie voor organic search (SEO). Hoe je deze twee tools aan elkaar koppelt en waarom lees je in deze blog.

Waarom zou je Search Console koppelen aan Google Analytics?

Beide tools zijn wezelijk verschillend in hun doel, maar door de twee tools met elkaar te koppelen, combineer je twee databronnen die elkaar goed kunnen aanvullen. Dit maakt je analyses beter en inhoudelijker. In Google Analytics vind je weinig informatie met betrekking tot SEO-resultaten. Keyworddata is ruim zes jaar geleden langzaam verdwenen uit je Google Analytics rapporten. Dit had onder andere te maken met privacy en keywords werden daarom weergegeven als ‘not provided’. Search Console daarentegen is bijna volledig ingericht op organic search (SEO).

In de zoektermrapporten kun je onwijs veel informatie vinden. Denk hierbij aan de zoektermen waarop jouw website is gevonden, het aantal vertoningen en de gemiddelde positie. Door deze data te combineren met je Google Analytics data, ben je in staat om diepgaandere analyses te maken. Zet je zoekwoorden of pagina’s af tegen engagement metrics, zoals boucepercentage, aantal bezochtte pagina’s of de time on site. Waarom je Search Console vandaag nog moet gaan gebruiken, lees je in deze blog.

Hoe koppel je Search Console aan Google Analytics?

Stap 1: Het koppelen van Google Search Console met Google Analytics gaat in drie eenvoudige stappen. Ga allereerst naar het acquisitie rapport in Google Analytics, klik op search Console en vervolgens op bestemmingspagina. Dan krijg je onderstaand scherm te zien:

google analytics koppelen met search console

Stap 2: Als je hebt geklikt op ‘Search Console gegevens delen’, kom je bij het beheerderspanel in Google Analytics. Het scherm opent automatisch de ‘property instellingen’. Scroll iets naar beneden tot je onderstaand scherm ziet en klik vervolgens op ‘Search Console aanpassen’.

Search console aanpassen

Stap 3: Selecteer tot slot de juiste Search Console property om te koppelen met Google Analytics en vanaf dat moment worden de gegevens ingeladen. Ga vervolgens weer naar het acquisitie rapport in Google Analytics en dan naar Search Console. De gegevens zijn binnen 24 uur zichtbaar. Op dat moment ben je in staat om de gegevens vanuit Search Console te analyseren gecombineerd met de data uit Google Analytics.

Meer weten?

Wil je meer weten over het koppelen van Search Console met Google Analytics? Of kom je er niet helemaal uit? Laat dan gerust even een bericht achter via het onderstaande contactformulier. We helpen je graag verder.

Contactformulier

Recent Posts
wordpress gebruikers registratie uitzetten