Search Console: waarom je het vandaag nog moet gaan gebruiken

Search console is een handige gratis tool om je websiteprestaties in de gaten te houden. Als website eigenaar is Search Console een onmisbare tool, want het geeft je namelijk ontzettend veel waardevolle informatie. In deze blog leggen we je uit waarom je vandaag nog Search Console moet gaan gebruiken.

Wat is Search Console?

Search Console is een gratis tool van Google waarmee je de aanwezigheid van jouw website in de zoekresultaten kunt bekijken en analyseren. Je kunt zien hoe Google jouw website bekijkt en waar je eventueel kunt verbeteren. Search Console is absoluut niet de heilige graal, maar is wel een goede basistool en het is nog gratis ook, dus waarom zou je het niet gebruiken? Search Console biedt daarnaast namelijk veel handige functionaliteiten die de prestaties van je website ten goede komen en de werkzaamheden kunnen versnellen. Zo kun je zien of Google de inhoud van je website begrijpt, nieuwe inhoud indienen, analyseren welke zoektermen er worden gebruikt om op jouw site te komen en of er fouten zijn ontdekt. Alle data in Search Console gaat terug tot maximaal 90 dagen.

Search Console zoekanalyse

De functionaliteiten van Search Console

Search Console heeft ontzettend veel functionaliteiten te bieden, we zetten daarom de belangrijkste functionaliteiten voor je op een rijtje:

Organische zoektermen achterhalen

Daar waar Google Analytics al jaren bijna geen informatie meer doorgeeft omtrent organische zoektermen, kun je Search Console deze informatie wel achterhalen. In de lijst vind je een overzicht van maximaal 999 zoektermen waarop jouw website zichtbaar is geweest in de zoekresultaten. De zoektermen worden aangevuld met het aantal kliks, vertoningen, CTR en gemiddelde positie. Informatie die zeer waardevol is. Heeft een zoekterm bijvoorbeeld veel vertoningen, maar weinig kliks? Dan weet je dat je aan de slag moet met je description of titel om ervoor te zorgen dat zoekers wel op jouw site klikken.

Nieuwe inhoud indienen

Stel je hebt een nieuw blog gepubliceerd en hij wordt maar niet opgepikt door Google, dan kan dat frustrerend werken. Dit kan technische oorzaken hebben, maar het kan ook zijn dat jouw website al zoveel informatie heeft die gecrawld wordt, dat het even kan duren. Op dat moment kan ‘fetchen als Google’ uitkomst bieden. Je voert je URL in en je vraagt Google om deze te crawlen en te indexeren. Je inhoud wordt dan al vrij snel in de index opgenomen. Zie hiervoor Search Console >> Crawlen >> fetchen als Google.

Fetchen als Google

Crawlfouten ontdekken

Met Search Console kun je 404-errors ontdekken. 404’s zijn volkomen normaal voor het web, alleen als je er te veel hebt dan kan dit zeker een negatieve invloed hebben op jouw algehele websiteprestaties. In het rapport ‘crawlfouten’ kun je ontdekken welke pagina’s een 404 geven. Over het algemeen zijn dit pagina’s die verwijderd zijn, maar nog wel in de index staan of pagina’s waar een typo in de link staat vanaf een andere locatie. De 404’s kun je een 301 redirect geven naar een pagina met vergelijkbare inhoud. Op deze manier zeg je eigenlijk tegen de bezoeker en zoekmachine: “je bezoekt nu de oude pagina, maar we leiden je door naar de nieuwe locatie”. 404’s komen ook vaak voor bij een websitemigratie of een aanpassing van de structuur.

HTML-verbeteringen bekijken

Dubbele inhoud heeft een negatief effect op je vindbaarheid. Duplicate content kan al snel ontstaan door technische fouten. In het rapport ‘HTML-verbeteringen’ laat Google je zien waar op je site er sprake is van problemen met de content. Dit rapport moet je regelmatig even bekijken, want bij elke crawl kijkt Google hiernaar.

XML-stiemap indienen

Een XML-sitemap is speciaal ontwikkelt voor zoekmachines. De sitemap is een overzicht van alle pagina’s op jouw website die geïndexeerd mogen worden. Door de sitemap in te dienen, geef je de locatie van je sitemap aan. Google kan door de sitemap makkelijker nieuwe inhoud ontdekken, crawlen en indexeren. Daarnaast geeft Search Console ook aan als er fouten ontstaan zijn in je sitemap, iets wat je moet voorkomen. Een sitemap is goed, maar moet altijd foutloos zijn. Het heeft namelijk weinig zin om 404’s in je sitemap te hebben staan.

Sitemap toevoegen aan Search Console

Overige functionaliteiten van Search Console

We adviseren je om minimaal wekelijks even in Search Console te kijken. Ook is het verstandige om meerdere properties van een site aan te maken. Naast de boven beschreven functionaliteiten van Google Search Console, kun je met Search Console nog meer:

  • Gegevens van gestructureerde data bekijken
  • Beveiligingsproblemen: Malware of spam
  • Links naar jouw website
  • Robots.txt
  • Geblokkeerde bronnen bekijken
  • URL-paramters instellen
  • Mobiele bruikbaarheid controleren

Meer informatie?
Wil je meer informatie over een Search Console, zoekmachine optimalisatie of heb je vragen over de blog? Neem dan contact met ons op via het onderstaande contactformulier.

Recommended Posts
Search Console zoekanalyseURL campaign builder