Een online marketing dashboard in vijf stappen

Een online marketing dashboard heeft vele voordelen. Je kunt er namelijk voor zorgen dat je wekelijks veel tijd bespaard, doordat je geen Excelsheets meer handmatig hoeft in te voeren. Ook helpt het de betrokkenheid van de organisatie te verhogen door het dashboard prominent te tonen op kantoor en het belangrijkste: een dashboard geeft je direct inzicht in je huidige campagnes en de resultaten ervan. In deze blog leggen we je uit hoe je in vijf stappen tot een online marketing dashboard komt.

Online marketing dashboard

Met een online marketing dashboard weet je elk moment van de dag hoe je campagnes ervoor staan, hoe het verkeer naar je website zicht ontwikkelt, uit welke kanalen de bezoekers komen en hoe bijvoorbeeld je nieuwsbrief scoort. Een zeer waardevolle investering die je in korte tijd kunt terug verdienen. Een online marketing dashboard maken lijkt misschien eenvoudiger dan het is, want er gaat een heel proces aan vooraf. We geven je vijf belangrijke stappen die je moet doorlopen.

Inventarisatie en keuze voor een tool

Er zijn talloze dashboarding tools in de markt, dus er is keuze genoeg, maar dat maakt het niet direct eenvoudiger. Breng van te voren eerst in kaart wat je met uiteindelijk met het dashboard wilt en zorg ervoor dat je helder hebt wat de dashboarding tool moet kunnen. Gaandeweg loop je tegen beperkingen op en het voorkomt een hoop frustratie als je op voorhand uit kunt sluiten of een tool voldoet aan jouw eisen. Het kan bijvoorbeeld zijn dat je helemaal niet veeleisend bent en dat je met een gratis tool als Google Datastudio al uit de voeten kunt. Wij zelf maken gebruik van Klipfolio, omdat deze tool zoveel mogelijkheden heeft dat het bijna onmogelijk is dat het niet je wensen kan vervullen. Wel zit er een flinke leercurve in wil je de tool volledig onder de knie hebben en enige technische achtergrond is wel vereist.

Databronnen: welke databronnen wil je in je overzicht

Als je actief bent in online marketing, heb je ongetwijfeld veel databronnen waar jij je data uithaalt. Het is belangrijk om eerst (globaal) te bedenken welke informatie je op het dashboard wilt tonen. Ga vervolgens je databronnen na en bekijk welke databronnen voor jou het belangrijkste zijn en waar je de meest waardevolle informatie uit kunt halen. Heb je verschillende AdWords campagnes draaien? Doe je regelmatig een mailing de deur uit? Ben je actief met SEO? Of heb je misschien campagnes draaien op Facebook of Linkedin? Je hebt de volledige vrijheid om er voor te kiezen om alles in één dashboard te plaatsen, maar je kunt er ook voor kiezen om per databron een dashboard te maken en te laten switchen op een beeldscherm.

KPI’s: snel inzicht in de belangrijkste cijfers

Natuurlijk heb je veel informatie tot je beschikking, maar is elke informatie die je hebt even belangrijk? Wat toch nog vaak vergeten wordt is het opstellen van goede KPI’s (key performance indicators). KPI’s zijn verschillende variabelen die laten zien of een bedrijf of organisatie een bepaalde doelstelling binnen handbereik heeft. KPI’s zijn altijd SMART geformuleerd. Dit houdt in dat ze specifiek, meetbaar, acceptabel, realistisch en tijdsgebonden zijn. Een doelstelling als ‘meer verkeer naar de website’ is veel te vaag. Denk eerder aan: ‘Een groei van 10% in het verkeer ten opzichte van vorig jaar’. Zodra je je KPI’s bepaald hebt, kun je aan de slag gaan met een schets.

Maak een schets van je online marketing dashboard

Nadat je je databronnen en KPI’s helder hebt en voordat je aan de slag gaat met het ontwikkelen van je dashboard, is het slim om een mock-up te maken van hoe je je dashboard eruit wilt laten zien. Het is aan jezelf om te bepalen hoe je dit doet, want er zijn verschillende tools om dit te doen, maar je kunt ook gewoon eenvoudig een potlood en papier pakken en je dashboard uit tekenen. Op deze manier weet je ook hoeveel effort je in je uiteindelijk in je dashboard moet stoppen en kun je analyseren of datgene wat je wilt wel echt mogelijk is met de tool die je hebt gekozen. Bekijk ook hoe je je dashboard visueel wilt maken. Wil je veel grafieken? Wil je veel of weinig cijfers? Nadat je een schets hebt gemaakt van het dashboard en je heb geïnventariseerd of datgene wat jij wilt het mogelijk is, kun je een tijdsindicatie afgeven. Op deze manier weet je of het de investering waard is.

Uitvoer: maak je dashboard zoals jij hem voor ogen hebt

Zoals je ziet moet je eerst een aantal stappen doorlopen wil je een goed online marketing dashboard kunnen maken. Het zijn daarnaast ook goede stappen die je maakt, want je bewustwording omtrent je data wordt daarmee vergroot. Maar nu begint het echte werk. Ga aan de slag met je verzamelde data en maak je dashboard. Het is een pittige opgave als je ervoor kiest om je dashboard maatwerk te maken. Maatwerk zorgt er echter wel voor dat het de kwaliteit van je dashboard vergroot. Het ontwikkelen van een dashboard is uitdagend, frustrerend, maar het geeft een ongelooflijke kick als je het dashboard maakt zoals jij hem graag wilt hebben. Kom je er niet helemaal uit? Bij Valticon staan we klaar om je werk uit handen te nemen.

Meer informatie?
Wil je meer informatie over dashboarding, dashboarding of heb je vragen over de blog? Neem dan contact met ons op via het onderstaande contactformulier.

Recommended Posts
tien tips goede landingspagina