Mobile-first indexing uitgerold

Mobiele devices spelen een grote rol in ons dagelijks leven. De eerste stappen binnen de customer journey vinden vaak plaatsen op onze smartphones. Deze veranderingen zorgen ervoor dat steeds meer partijen voorrang geven aan mobiel. Een van de belangrijkste spelers is Google en zij hebben deze week aangekondigd dat ze nu echt gestart zijn met mobile-first indexing. Wat dat inhoudt, lees je in deze blog.

Aankondiging al jaren geleden

De aankondiging komt niet als een verrasing. Al in 2016 maakte Google bekent dat zij hun crawling en indexeringsysteem gaan aanpassen naar mobile-first. Dit proces heeft een grote impact en moest daarom eerst grondig getest worden. Na 1,5 jaar testen en goed experimenteren heeft Google besloten om de manier van indexeren in de praktijk te brengen.

Wat betekent mobile-first indexing?

De crawlsystemen en indexeringsystemen hebben jarenlang de dektopversie van een website voorrang gegeven om de website te kunnen positioneren. Dit kan in de praktijk voor problemen zorgen, omdat de desktop versie en de mobiele versie sterk van elkaar kunnen verschillen. Mobile-first indexing betekent dan ook dat niet desktop, maar de mobiele website zal worden gebruikt om een website te indexeren en te positioneren. Dit is met name bedoeld om mobiele bezoekers beter te laten vinden waar ze naar op zoek zijn. Google meldt verder dat ze één indexerinssyteem blijven gebruiken en dat het hier niet gaat om een apart indexeringsysteem.

Hoe zit dat dan met AMP?

Al enige tijd wordt AMP extra gestimuleerd door zoekmachines, met name Google. AMP (Accelerated Mobile Pages) zijn statische pagina’s die geoptimaliseerd zijn voor mobiele devices. De implementatie van AMP vraagt veel technische kennis en is niet voor elke website weggelegd. AMP is meer geschikt voor nieuwswebsites dan voor bijvoorbeeld een webshop. Google gaat dan ook de voorkeur geven aan mobiele webpagina’s en niet aan AMP. Iets wat op termijn natuurlijk altijd nog kan gebeuren.

Wat betekent dit voor jou als ondernemer?

Alle ondernemers die jarenlang voet bij stuk hebben gehouden, die moeten er nu echt aan geloven. Als je op dit moment nog geen mobiele website hebt, zorg er dan snel voor dat je een website krijgt die mobiel goed toegankelijk is. Kies voor een website die responsive is en een goede gebruikerservaring heeft op mobiel. Bij Valticon helpen we je graag met het ontwikkelen van een nieuwe website, die zowel voor desktop als mobiel goed werkt. Bekijk onze webdesign pagina voor meer informatie.

Meer weten?

Wil je meer weten naar aanleiding van deze blog? Of ben je op zoek naar een partij die goede mobiele website kan ontwikkelen? Laat dan even een bericht achter via onderstaand contact formulier:

Contactformulier

Recent Posts
Google Analytics inhoudsgroepen