Maak kennis met het vernieuwde Google Search Console

Google vernieuwd met enige regelmaat haar producten. De nieuwe versie van Google Search Console was al enige tijd in beta-versie beschikbaar met beperkte functionaliteiten en sinds kort is het mogelijk om de volledige versie te gebruiken. Wat de verschillen zijn ten opzichte van de oude versie en wat de verbeteringen zijn lees je in deze blog.

Korte recap: wat is Search Console?

Search Console is een gratis (technische) tool van Google waarmee je je websiteprestaties op het gebied van SEO kunt analyseren. Zo kom je meer te weten over de aanwezigheid in zoekmachines, kun je de zoekwoorden analyseren waar jouw website op gevonden wordt, statistieken van je landingspagina’s bekijken, crawlstatistieken bekijken, indexatie statistieken bekijken en technische mankementen (bijvoorbeeld 404’s) ontdekken. Lees er meer over in een blog dat we eerder schreven over Search Console.

Wat moet je doen om vernieuwde Search Console te gebruiken?
Eigenlijk niet zo veel. Je kunt in het oude Search Console klikken op de button ‘Nieuwe versie van Search Console gerbuiken’. Vervolgens wordt de nieuwe versie geopend. Voelt het nog niet helemaal vertrouwd? Dan kun je niet zo eenvoudig weer terug naar de oude versie. Het is nog niet duidelijk wanneer de oude versie definitief zal verdwijnen.

vernieuwde search console gebruiken

Search Console rapporten zijn veranderd

Eenmaal in de vernieuwde omgeving, ga je ontdekken dat de rapporten niet meer dezelfde benaming hebben. De zoekanalyse waarin je de prestaties van je zoekwoorden kunt analyseren, heet tegenwoordig ‘prestaties’. Links naar je site en interne links zijn samengevoegd in één onderdeel ‘links’. Fetchen als Google, waarin je je URL in de oude versie kon laten indexeren, heet vanaf nu ‘URL-inspectietool’. Alle overige rapporten hebben vrijwel dezelfde benaming. Lees er meer over op de supportpagina van Google.

Vernieuwde functionaliteiten in Search Console

Één van de nieuwe functionaliteiten in Search Console is de URL-inspectietool. Met deze tool kun je niet alleen je URL laten indexeren, maar kun je ook de huidige status checken van een URL. Het zou bijvoorbeeld kunnen dat een URL niet wil indexeren doordat er nog een noindex op de pagina staat. Met de inspectietool kun je zien of de URL aanwezig of juist afwezig is in Google. De indexeringsstatus rapport is verder gedetailleerd ten opzichte van de oude versie. Hetzelfde geldt voor het AMP-rapport, mobiel gebruiksgemak en het prestatierapport.

search console prestaties rapport

Organische zoekwoorden en landingspagina’s in Search Console

Een nadeel van de oude versie van Google Search Console was dat de data van je zoekwoorden en landingspagina’s terug ging tot maximaal 90 dagen. Hierdoor was je minder goed in staat om trends te kunnen ontdekken. Gelukkig is dit nu veranderd. De data is nu beschikbaar voor de afgelopen 16 maanden en dat is een grote stap vooruit ten opzichte van de oude versie. Op deze manier kun je zien wat de trend is van een zoekwoord of landingspagina. Hierdoor kun je beter anticiperen op de data en verbeteringen doorvoeren. Ook is het rapport een stuk gebruiksvriendelijker.

Vernieuwing Search Console nog niet klaar

De vernieuwing van Search Console is in de basis klaar, maar je kunt nog altijd feedback inzenden om de tool te verbeteren. Het zou dus zo maar kunnen dat Search Console in de toekomst nieuwe functionaliteiten krijgt. Een tip: koppel je Search Console account met Google Analytics. Zo heb je twee verschillende databronnen gecombineerd en krijg je nog meer vernieuwde inzichten over de prestaties van jouw website in Google.

Hulp nodig met Search Console
Heb je hulp nog met de interpretatie van Google Search Console data? Of heb je vragen naar aanleiding van de blog? Neem dan gerust contact met ons op via onderstaand contactformulier:

Contactformulier

Recommended Posts
Google analytics klip in klipfolio