KPI dashboard: overzichtelijk dashboard met belangrijkste data

Veel bedrijven zien het belang in van een goed en overzichtelijk KPI dashboard. Het liefst een dashboard dat prominent in beeld op kantoor hangt, omdat het namelijk voor beweging en betrokkenheid in de organisatie zorgt. In deze blog leggen we je uit hoe je in een aantal stappen tot een overzichtelijk KPI dashboard komt met de belangrijkste data waarop je kunt sturen.

KPI’s bepalen

Voordat je gaat beginnen met het maken van een KPI dashboard is het belangrijk om helder te hebben op welke KPI’s je wilt gaan sturen. KPI’s zijn key performance indicators, dat zijn dus de belangrijkste cijfers binnen je organisatie of afdeling. KPI’s zijn SMART (specifiek, meetbaar, acceptabel realistisch en tijdsgebonden) geformuleerd. Binnen je organisatie kunnen dit natuurlijk allerlei metrics zijn en het hangt ook af van de afdeling waar je werkt. Een aantal voorbeeld KPI’s binnen je online marketing team kunnen bijvoorbeeld zijn.

  • Gemiddelde trafficstijging van 20% in 2018
  • 20 downloads overall traffic in juli 2018
  • 25 aanmelding voor events via AdWords, Facebook of Linkedin
  • Gemiddelde sessieduur van 2 minuten

Note: het is wel goed om na te denken wat echt je KPI’s zijn en wat je subdoelen zijn om je KPI’s te bepalen.

Wat je KPI’s ook zijn, het is belangrijk dat deze KPI’s gaan leven binnen je team of organisatie. De ideale manier om dit te realiseren is het maken van een KPI dashboard. Snel overzicht van je resultaten, direct inzicht in waar je moet bijsturen en waar je je die dag of week op moet focussen.

KPI dashboard maken: overzichtelijk en begrijpelijk

De kunst van het maken van een KPI dashboard zit hem in het zo overzichtelijk en begrijpelijk mogelijk te maken. Binnen verschillende divisies van je organisatie moet duidelijk zijn wat er op het dashboard staat. Probeer zo min mogelijk met cijfers te werken, maar maak het vooral visueel aantrekkelijk. Cijfers maken mensen sceptisch en daarnaast is een dashboard veel minder goed leesbaar. Geef daarnaast goede, beknopte beschrijvingen mee en bouw een vergelijking in om te zien hoe een KPI presteert ten opzichte van een vergelijkbare periode. Werk met metertjes en met kleuren (groen, oranje, rood) om de urgentie aan te geven. Lees hier ons blog over hoe je in vijf stappen tot een online marketing dashboard komt.

Maak gebruik van het stoplichteffect

Om de urgentie te kunnen bepalen van de status van een KPI, raden we je aan om met een stoplichteffect te gaan werken. Ons brein werkt op een dusdanige manier dat we rood zien als een alarmerend signaal en groen als een positief signaal. Gebruik daarom indicatoren in je dashboard, om het één visueel aantrekkelijk te maken en twee om de status van een KPI aan te geven en hoe je daarop moet anticiperen.

Voorbeeld van KPI dashboard

Er zijn veel dashboardingtools op de markt en het is voor jou om te bepalen welke tool het beste voor jou werkt. Wij werken zelf graag met Klipfolio, omdat het je de vrijheid geeft om te doen met je data wat je wilt. Daarnaast kun je je data mooi weergeven en kun je ontzettend veel functionaliteiten toevoegen. Bekijk hieronder een voorbeeld van een KPI dashboard gebouwd met Klipfolio (niet door ons gemaakt). Klik op de afbeelding om het dashboard live te bekijken.

Samenvattend:een KPI dashboard is ontzettend waardevol om je organisatie bewust te maken van de belangrijkste data. Daarnaast is een KPI dashboard uitdagend om te maken. Het dashboard bevat bij voorkeur zo min mogelijk data en is visueel sterk en aantrekkelijk op basis van het stoplichteffect. Bij Valticon hebben we jaren ervaring met het bouwen van dashboards en kunnen je daarbij ondersteun met de uitvoer en een advies op maat.

Meer weten over dashboarding?

Wil je meer weten over een KPI dashboard of over dashboarding in het algemeen? Neem dan contact met ons op via het onderstaande contactformulier.

Contactformulier

Recommended Posts
segmenten Google Analytics