Je eerste AdWords campagne opzetten

Spannend is het zeker, je eerste Google AdWords campagne opzetten. Je gaat geld uitgeven om beter gevonden te worden in de zoekresultaten van Google, maar dan moet het natuurlijk wel iets opleveren en hoe doe je dat zo efficiënt mogelijk? In deze blog leggen we je uit hoe je in een aantal stappen tot je eerste AdWords campagne komt.

Wat is Google AdWords?

Google AdWords is een advertentieprogramma van Google, waarmee het mogelijk is om te adverteren in de zoekresultaten van Google. Als iemand een zoekopdracht uitvoert en uiteindelijk op jouw advertentie klikt, betaal je voor deze klik (cpc). Hoe hoog de kosten zijn voor deze klik is afhankelijk van heel veel factoren. Google AdWords draait in het kort om relevantie, kwaliteit en diversiteit van je advertenties, oftewel: kwaliteitsscore. Een goede kwaliteitsscore is een 7 of hoger.

Keywordonderzoek: waar zoekt je doelgroep op?

Voordat je aan de slag gaat met het opzetten van je eerste campagne, raden we je aan om eerst een keywordonderzoek te maken om te kijken welke termen voor jou en jouw doelgroep interessant en relevant zijn en welke kosten daar eventueel bij horen. Er zijn veel verschillende gratis tools beschikbaar om je zoektermen in kaart te brengen. Nadat je een keywordonderzoek hebt gemaakt, kun je de keywords alvast gaan groeperen op onderwerpen. Dit komt later goed van pas bij het opzetten van je campagne(s).

Google AdWords campagne

Als je voor het eerst aan de slag gaat met Google AdWords dan is de volgende stap die je gaat zetten een campagne opzetten. Een campagne is de basis van Google AdWords, dus klik op ‘nieuwe campagne aanmaken’. Allereerst stel je je campagnetype in. We richten ons voor nu op ‘alleen het zoeknetwerk’. Vervolgens kun je het doel van de campagne, je focus locatie(s), apparaten waarop je zichtbaar wilt zijn en biedingen en budget instellen. Geef je campagne een passende naam. Dit kan een naam zijn dat bijvoorbeeld een bepaald thema vertegenwoordigd.

Belangrijk is in ieder geval dat je consistent werkt. Als je account groter wordt, dan ga je waarschijnlijk met steeds meer campagnes werken en dan is het wel zo fijn als je nog onderscheid kunt maken. Daarom is het belangrijk om je account vanaf het begin ‘schoon’ te houden. Kies voor een gemiddeld budget (niet te hoog, niet te laag). Uit je zoekwoordenanalyse kun je een inschatting maken van wat de kosten ongeveer kunnen zijn. Je budget kun je op elk willekeurig moment aanpassen. Kies daarna voor ‘handmatige cpc’. Op deze manier heb je zelf iets meer controle over je uitgaven.

Adwords campagne instellen

Advertentiegroepen in Google AdWords

In je AdWords campagne werk je met advertentiegroepen. Elke advertentiegroep vertegenwoordigt een thema binnen je campagne. Hoe meer je je advertentiegroepen specificeert, hoe groter de relevantie is en hoe beter je kunt sturen op de kwaliteit van je advertenties, met als resultaat: lagere kosten. Elke advertentiegroep kun je van aangepaste instellingen voorzien ten opzichte van de hoofdinstellingen van je campagne. Denk aan budget, locatie of apparaten.

Stel je bent een online marketing bureau uit Amersfoort en je hebt een campagne voor ‘Online Marketing Diensten [OMD]’ gemaakt. Dan noem je je advertentiegroepen bijvoorbeeld: ‘OMD – dashboading’, ‘OMD – AdWords’ etc. Deze advertentiegroepen bevatten dan specifieke keywords met betrekking tot dat onderwerp. Ook de landingspagina’s waarnaar wordt verwezen vanuit de advertentie zijn passend aan het hoofdonderwerp (de advertentiegroep). In een later stadium kun je ervoor kiezen om bijvoorbeeld de advertentiegroep ‘dashboarding’ tot een campagne te maken met daar weer verschillende passende advertentiegroepen over dashboarding onder.

adwords advertentiegroep instellen

Zoektermen toevoegen in Google AdWords

Zoals hierboven beschreven bevatten de advertentiegroepen uitsluitend zoektermen die relevant genoeg zijn. Het heeft geen zin irrelevante zoektermen toe te voegen, omdat je ten eerste nauwelijks vertoond zal worden en ten tweede gaat het ten koste van je kwaliteitsscore. Nadat je je keywordonderzoek hebt gemaakt en je de structuur van je campagne hebt vormgegeven, is het tijd om keywords toe te voegen aan je advertentiegroep. Belangrijk is om het onderscheid te weten tussen verschillende zoektermen en de manier waarop je deze toevoegt.

    • Brede zoektermen: spelfouten, synoniemen, gerelateerde zoekopdrachten kunnen advertentie weergeven. Voorbeeld: ‘heren schoenen’ of ‘mannen schoenen’ wordt gezien als hetzelfde.
    • Exacte zoektermen: advertentie wordt weergegeven op zoekopdracht waar exact op gezocht wordt. [schoenen] is ook daadwerkelijk schoenen (met brackets ([]) geef je aan dat een zoekterm exact is).
    • Modifier voor breed zoeken: door het plusteken voor een zoekwoord te zetten, geef je aan dat de zoekopdracht in ieder geval dat woord moet bevatten ongeacht de volgorde. Bijvoorbeeld: ‘+online +dashboard’ zorgt er voor dat de advertentie getoond wordt op ‘online marketing dashboard’ en ‘sales dashboard online’.
    • Bekijk hier het volledige overzicht van de verschillende type zoekwoordmogelijkheden binnen Google AdWords.

adwords zoektermen toevoegen

Advertentie maken in Google AdWords

Na het aanmaken van je advertentiegroep en het toevoegen van de zoektermen, ga je aan de slag met de tekstadvertentie die uiteindelijk zichtbaar wordt in Google. We adviseren je om per advertentiegroep minimaal 2 advertenties te maken om te kijken welke uiteindelijk beter presteert. Vervolgens kun je op de best presterende advertentie voortborduren. Allereerst voer je de uiteindelijk URL in waarop de bezoeker terecht komt na het klikken op jouw advertentie.

Vervolgens vul je de twee tekst regels (titels) in (maximaal 30 karakters per regel). Houd zoveel mogelijk rekening met je focus zoekwoord. Daarna voeg je de beschrijving toe met een goede call-to-action en dat allemaal in 80 karakters. Tot slot kun je nog extra instellingen verrichten. Bijvoorbeeld het instellen van extensies, zoals sitelinks, oproepextensies of highlight extensies. We gaan hier nu niet dieper op in, maar de extensies kunnen zeer waardevol zijn voor de kwaliteitsscore en de uiteindelijke CTR (clickthrough rate) van je advertentie.

adwords advertentie maken

Meer informatie?
We hebben je nu de basisbeginselen van Google AdWords uitgelegd, maar er is uiteraard zoveel mogelijk met Google AdWords. Wil je meer informatie over AdWords of heb je vragen naar aanleiding van deze blog? Neem dan contact met ons op via het onderstaande contactformulier.

Recent Posts
klipfolio dashboardingGoogle Analytics inhoudsgroepen