Hoe presteert content op jouw site en hoe verbeter je deze?

In een eerder blog schreven al over content en hoe je het kunt optimaliseren voor zoekmachines. Maar hoe staat het met de bestaande content? Hoe presteert deze content en waar kun je eventueel verbeteren? Je leest het in deze blog!

Begrijp hoe jouw content presteert

Het kan voorkomen dat je content hebt ontwikkelt die niet goed presteert. In dat geval moet je de content gaan analyseren en kijken waar dit aan ligt. Sluit de content bijvoorbeeld niet helemaal aan bij de behoefte van de gebruiker? Is de call-to-action niet overtuigend genoeg en blijft de CTR daarom achter? Of is de informatie die je biedt op een pagina niet voldoende? Om erachter te komen hoe je bestaande content kunt analyseren en kunt optimaliseren, moet je eerst weten hoe deze presteert.

Hoe presteert jouw huidige content?

Het antwoord op deze vraag bestaat eigenlijk uit twee sub vragen. De eerste vraag richt zich op het aantal vertoningen dat jouw pagina heeft versus het aantal kliks: wat is de CTR vanuit Google of Bing? De tweede vraag richt zich op de bezoeker die landt op jouw website: wat is het bouncepercentage van de pagina? Deze antwoorden haal je uit twee tools: Google Analytics en Google Search Console. Laten we beginnen met het beantwoorden van de eerste vraag.

Search Console: Hoe presteren mijn pagina’s

Om erachter te komen hoe jouw content presteert, adviseren we je om regelmatig in Search Console of Bing webmastertools te kijken. Je vindt in deze tools een schat aan informatie die je waardevolle inzichten geven. Om te beginnen vind je de belangrijkste informatie in het rapport zoekverkeer >> zoekanalyse. In dit rapport staat alle informatie over de zoektermen waar je op gevonden wordt. De metrics die je gaat gebruiken zijn:

  • Zoektermen / pagina
  • Vertoningen
  • Kliks
  • CTR
  • Gemiddelde positie

Achterhalen hoe een pagina presteert en of intentie juist is
Klik in het rapport zoekanalyse op pagina’s. Hier vind je alle gegevens op paginaniveau. Om te bekijken of een pagina goed presteert en of de intentie van de pagina het juist is, ga je als volgt te werk: zet de periode op maximaal (dat is 90 dagen) en vink alle metrics aan. Vervolgens ga je op zoek naar de pagina’s met een hoog aantal vertoningen maar een lage CTR. Dat ziet er zo uit:

Filter vervolgens op ‘vertoningen’ van hoog naar laag. Je krijgt hier een goed beeld van hoe vaak een pagina vertoond wordt en hoe vaak er ook daadwerkelijk op geklikt wordt. Klik nu een pagina aan die jij opvallend vindt en waarvan je had verwacht dat deze veel beter zou presteren. Vink vervolgens ‘zoekopdrachten’ aan. Je krijgt dan de zoekopdrachten gelieerd aan de pagina die je hebt aangeklikt en vink vervolgens weer vertoningen van hoog naar laag. Nu kun je zien op welke zoektermen jouw pagina gevonden wordt. Zie onderstaand voorbeeld:

In bovenstaand voorbeeld heb ik een informerend blog geselecteerd met als onderwerp een trip naar de Canarische eilanden. Opvallend is dat de blog bijna 500 vertoningen heeft, maar nul kliks. Als je kijkt naar de zoektermen, dan wordt de pagina gevonden op termen die de lading van het artikel eigenlijk niet dekken. Dit betekent dat de beschrijving en titel dus verkeerd zijn ingestoken. Nu kun je twee dingen doen:

  • 1. Je analyseert de zoektermen en bekijkt of deze relevant genoeg zijn voor jouw pagina. Is dat het geval? Dan kun je punt twee toepassen.
  • 2. Je herschrijft de titel en meta description zodat deze voldoet aan zoekopdrachten waar de pagina over gaat. De informatie die je aanbiedt moet aansluiten op de behoefte van een zoeker.

Google Analtytics: vindt de bezoeker de juiste informatie?

Nu we het zoekgedrag hebben achterhaalt van een zoeker in Google, is het tijd voor de volgende stap. Een bezoeker klikt op jouw zoekresultaat en landt op jouw website, maar vindt blijkbaar niet de juiste informatie en vertrekt zonder enige interactie, oftewel: bouncepercentage. Hoeveel bezoekers landen op jouw website en hoeveel daarvan verlaten de website weer zonder een handeling te verrichten. Om hier antwoord op te geven ga je naar Google Analytics >> Gedragrapport >> Site-inhoud en vervolgens ‘Bestemmingspagina’s’. De bestemmingspagina is de pagina waarop een bezoeker binnenkomt op jouw website.

Achterhalen hoe content presteert op de website

Selecteer een wat langere periode, laten we ook nu 90 dagen aanhouden. Filter vervolgens op bouncepercentage van hoog naar laag. Je ziet dat er veel pagina’s tussen staan met een hoog bouncepercentage, maar een heel laag bezoekersaantal. Om een reëler beeld te krijgen klik je naast de zoekbalk op ‘geavanceerd’ en vervolgens stel je onderstaande voorwaarden in. Note: Dit is slechts een voorbeeld het kan natuurlijk zijn dat jouw bezoekersaantallen groter of kleiner zijn. Bepaal op basis daarvan het minimale aantal sessies.

Bouncepercentage verbeteren

In onderstaand voorbeeld is het wel heel opvallend dat een pagina bijna 4500 sessies krijgt in 90 dagen, maar dat het bouncepercentage richting de 95% gaat. Het is daarom tijd om de pagina te gaan analyseren om te zien waarom het bouncepercentage zo ontzettend hoog is. Je kunt je bouncepercentage verklaren (en verlagen) door de volgende vragen te analyseren:

  • 1. Is in een oogopslag duidelijk waar de pagina over gaat?
  • 2. Is er voldoende informatie beschikbaar en is deze duidelijk?
  • 3. Sluit de informatie aan op de zoektermen waarop de pagina gevonden wordt?
  • 4. Zijn er call-to-actions of interne links om de bezoeker verder de website in te sturen?
  • 5. Is de pagina technisch in orde?
  • 6. Is de laadtijd van de pagina niet te hoog? De kans dat de bezoeker de pagina verlaat bij en lange laadtijd is enorm groot.
  • 7. Hoe presteert de pagina op verschillende devices? Het kan zijn dat de pagina op mobiel slechter presteert dan op desktop.

Samenvatting

Je doet er goed aan om tools als Google Analytics en Search Console regelmatig te bekijken. Hoe content presteert is een tweeledig proces: sluit het zoekresultaat aan op de zoekopdracht en vindt de bezoeker de informatie waar hij/zij naar op zoek is? Moet je je titels en descriptions aanpassen of moet je de inhoud van de pagina zowel inhoudelijk al technisch verbeteren? Dat zijn vragen die wij hopelijk voor je beantwoordt hebben. Onthoud dat dit proces oneindig is en je altijd kunt blijven optimaliseren!

Meer informatie?
Bij Valticon werken we intensief samen met Don’t shoot the messenger. Zij zijn specialist op het gebied van content en webdesign en kunnen je verder helpen met diverse content vraagstukken. Wil je meer informatie over content, zoekmachine optimalisatie of heb je vragen over de blog? Neem dan contact met ons op via het onderstaande contactformulier.

Recommended Posts
404-errors in Google Search Console