Haal meer uit Google Analytics met inhoudsgroepen

Google Analytics biedt je standaard veel informatie over de bezoekers op je website. Toch is er veel meer uit Google Analytics te halen. Additionele data die jou nog meer inzicht geeft in het gedrag van je bezoekers. In deze blog leggen we je uit hoe je met behulp van Google Tagmanager meer uit Google Analytics kunt halen met inhoudsgroepen.

Wat zijn inhoudsgroepen?

Inhoudsgroepen (content grouping) zijn samengestelde groepen in Google Analytics die een gemeenschappelijke eigenschap of inhoud hebben. Je kunt je inhoudsgroepen op onderwerp, bijvoorbeeld je blogs groeperen ten opzichte van je landingspagina’s en bekijken welk type pagina (inhoudsgroep) beter converteert. Ook kun je pagina’s met soortgelijke onderwerpen samenvoegen tot één groep. In deze blog geven we je drie voorbeelden hoe je bepaalde type content kunt groeperen, dit zijn:

  • Blogs ten opzichte van webpagina’s
  • Dag van publicatie van een blog
  • Content gegroepeerd op aantal woorden

Note: Zorg dat je een test dataweergave aanmaakt in Google Analytics om te kunnen testen. Dit ter voorkoming van datavervuiling. Een inhoudsgroep gaat werken vanaf het moment dat je deze instelt en kun je niet verwijderen. Ook gaan we er vanuit dat je Google Tagmanager gebruikt. Verder is het belangrijk om te melden dat onderstaande instellingen perfect werken voor WordPress, maar voor andere CMS-systemen afwijkend kunnen zijn.

Maak eerst de inhoudsgroepen aan in Google Analytics

Inhoudsgroepen kun je niet verwijderen, dus voordat je begint moet je er eerst zeker van zijn welke inhoud je wilt groeperen. Ga naar het onderdeel ‘beheerder’. Ga naar de meest rechterkolom waar je dataweergaven staan en klik op inhoudsgroepen. Je kunt maximaal vijf inhoudsgroepen per dataweergave instellen. Welke instellingen je moet doen leggen we je bij elke inhoudsgroep uit. Laten we starten met de eerste inhoudsgroep.

Inhoudsgroep 1: Blogs ten opzichte van webpagina’s

Dit is de makkelijkste manier om je content te groeperen en hier heb je geen Google Tagmanager voor nodig. Nadat je op inhoudsgroepen hebt geklikt, krijg je een overzicht met instellingen. Geef allereerst de inhoudsgroep een naam, bijvoorbeeld: ‘Type pagina’. Vervolgens ga je je instellingen doen in het onderdeel: ‘Groeperen op basis van regeldefinities’. Klik op regelset aanmaken en stel als eerst de ‘blogs’ in. Dit doe je door regels de definiëren. Geef als naam ‘Blogs’ op, vervolgens zeg je: pagina bevat /blog/ en klik op gereed. Voor pagina’s doe je het tegenovergestelde, pagina bevat niet /blog/. Op deze manier heb je je eerste inhoudsgroep gemaakt en worden vanaf nu je blogs en pagina’s gegroepeerd. Je totaal overzicht ziet er ongeveer zo uit:

inhoudsgroep 1

Inhoudsgroep 2: Dag van publicatie van een blog

De eerste inhoudsgroep was vrij easy toch? Je kunt zien dat je veel meer kunt met het definiëren van de regels, dus bepaal voor jezelf wat nou echt belangrijke inhoudsgroepen zijn. Nu gaat het echte werk beginnen, want hoe gaaf is het als je je content kunt groeperen op basis van de dag van publicatie. Nogmaals, we gaan er van uit dat je Google Tagmanager gebruikt of in ieder geval weet hoe het werkt. Gebruik je het nog niet? Ga Google Tagmanager dan vandaag nog gebruiken en lees eerst dit artikel.

Allereerst maken we de inhoudsgroep aan in Google Analytics. Dit gaat op vrijwel dezelfde manier als bovenstaand voorbeeld. Ga naar het onderdeel ‘beheerder’. Ga naar de meest rechterkolom waar je dataweergaven staan en klik op inhoudsgroepen. We gaan nu de trackingcode inschakelen en kiezen daarom voor ‘groeperen op basis van trackingcode’. Klik daar op, schakel de trackingcode in en klik op gereed. Tot zover Google Analytics, nu is het tijd voor Google Tagmanager.

Inhoudsgroep 2: Google Tagmanager
In Google Tagmanager gaan we twee variabelen aanmaken die straks corresponderen met de Google Analytics Tag in Google Tagmanager. Klik op variabelen en scroll naar beneden naar ‘User-Defined Variables’. Klik op nieuw, geef als naam ‘Blogpost – Publicatiedatum’ en als type selecteer je DOM element. De methode is CSS selector en in het vakje element selector vul je onderstaande code in. Vervolgens voer je als attribute name ‘content’ in.

meta[property="article:published_time"]

Volledige instelling ziet er als volgt uit:
GTM dom variable

Dan zijn we nog niet klaar en moeten we een tweede variabel aanmaken. Geef de variabel de naam ‘Blog Post – Dag van publicatie’. Vervolgens kies je voor ‘Custom Javascript’ als type. Daar plak je onderstaande code in:

function() {
var url = {{Blogpost - Publicatiedatum}};
var matches = url.match(/([0-9]{4})-([0-9]{2})-([0-9]{2})/);
if(matches && matches.length > 1) {
var blogDate = new Date(matches[1],matches[2]-1,matches[3]);
var d = ['Zondag','Maandag','Dinsdag','Woensdag','Donderdag','Vrijdag','Zaterdag'];
return d[blogDate.getDay()];
}
}

Inhoudsgroep 3: Content gegroepeerd op aantal woorden

Deze inhoudsgroep is een interessante: je content groepen op het aantal woorden. Dit is natuurlijk super interessant om te zien of blogs die veel woorden bevatten ook meer verkeer opleveren vanuit het organische kanaal bijvoorbeeld. Anderzijds kun je zeggen: ik heb lange artikelen geschreven, maar worden deze ook gelezen? Of moet ik mijn content opdelen of snelle links toevoegen voor een betere gebruikerservaring.

Wederom beginnen we in Google Analytics. Ga naar het onderdeel ‘beheerder’, klik op inhoudsgroepen en ‘groeperen op basis van trackingcode’. Geef de inhoudsgroep de naam ‘Blog Post – Tekst op pagina’, schakel de trackingcode in en klik op gereed. Vervolgens ga je weer naar Google Tagmanager.

Inhoudsgroep 3: Google Tagmanager
Ook nu gaan we twee variabelen aanmaken. We beginnen met de DOM element variabel en geef deze de naam ‘Artikel lengte’. Klik op new, selecteer DOM element. Stel de variabel vervolgens in zoals in onderstaande afbeelding:

Vervolgens maak je nog een variabel aan en als type selecteer je ‘custom javascript’. Geef de variabel de naam ‘Blog Post – Tekst op pagina’, kopieer de onderstaande code en sla de variabel op.

function() 
{
var wordCountTemp = {{Artikel lengte}};
wordCountTemp = wordCountTemp.replace(/(^\s*)|(\s*$)/gi,"");
wordCountTemp = wordCountTemp.replace(/[ ]{2,}/gi," ");
wordCountTemp = wordCountTemp.replace(/\n /,"\n");
var wordCount = wordCountTemp.split(' ').length;
if (wordCount>3000) return "3k+";
else if (wordCount>2500) return "2.5k-3k";
else if (wordCount>2000) return "2k-2.5k";
else if (wordCount>1500) return "1.5k-2k";
else if (wordCount>1100) return "1.1k-1.5k";
else if (wordCount>800) return "800-1.1k";
else if (wordCount>500) return "500-800";
else if (wordCount>200) return "200-500";
else return "<200";
}

Google Analytics Tag aanmaken in Google Tagmanager

Nu je alle variabelen hebt aangemaakt, moet je je Google Analytics Tag aanpassen (of aanmaken als je nog geen Tagmanager gebruikt). Vink het vakje ‘Enable overriding settings in this tag’ aan en je zult zien dat je uitgebreidere instellingen kunt doen in je Google Analytics Tag. Scroll naar beneden tot je het onderdeel ‘content groups’ ziet. In de eerste kolom zie je index staan. Let op: de indexnummers moeten overeenkomen met de indexnummers in Google Analytics. Het kan dus zijn dat die variëren ten opzichte van onze indexnummers. Vervolgens ga je de juiste variabelen selecteren bij de juiste index (klik op het ‘steentje’ met het plus teken). Het totaal overzicht ziet er dan zo uit:

Controleer nog een laatste keer of de benamingen en de indexnummers met elkaar overeenkomen. Als je er echt zeker van bent dat je alles goed hebt ingesteld kun je op ‘publicatie’ in Google Tagmanager klikken. Op dat moment gaan de inhoudsgroepen werken en binnen korte tijd (minder dan 24 uur) krijg je de eerste data binnen.

Waar vind je je inhoudsgroepen terug?

Niet geheel onbelangrijk: je moet je data natuurlijk wel terug kunnen vinden. Ga naar het het gedragsrapport >> site content >> alle pagina’s of bestemmingspagina’s. Bij de primaire dimensies zie je de inhoudsgroepen staan. Klik op het pijltje om al je inhoudsgroepen te zien. De inhoudsgroep voor het aantal woorden van je content ziet er als volgt uit:

Inhoudsgroepen gemaakt: ga aan de slag met de data

Je kunt ongelooflijk veel data uit je inhoudsgroepen halen. De data van de inhoudsgroepen kun je combineren met verschillende segmenten. Bijvoorbeeld het segment voor het organische verkeer of betaald verkeer. Wil je deze rapporten vaker zien? Dan kun je ervoor kiezen om aangepaste rapporten aan te maken. De data die je hebt verzameld met inhoudsgroepen is niet alleen leuk om naar te kijken, maar vooral leuk om er iets mee te doen!

Meer informatie?
Als het goed is weet je nu hoe je optimaal gebruik kunt maken van inhoudsgroepen. Wil je meer informatie over Google Analytics of heb je vragen naar aanleiding van deze blog? Neem dan contact met ons op via het onderstaande contactformulier.

Recommended Posts