GOOGLE ANALYTICS KOPPELEN
MET KLIPFOLIO

In Google Analytics vind je ontzettend veel data over het gedrag van je bezoekers. Helaas is de dashboard functie in Google Analytics erg beperkt. Met Klipfolio kun je vrijwel alle Google Analytics data ophalen en weergeven in een prachtig dashboard. Hoe je dat doet, leggen we uit in deze blog.

Google Analytics is op verschillende manieren te koppelen met Klipfolio. Het toevoegen van de standaard Klips is de meest eenvoudige manier. Daarnaast is het ook mogelijk om Klips vanaf het begin op te bouwen met de databron die jij zelf creëert op de simpele of de geavanceerde manier. We lichten alle opties toe in deze blog.

Standaard Google Analytics Klips toevoegen

Klik in je dashboard op ‘Add a Klip’, vervolgens op ‘Klip Gallery en zoek daar Google Analytics op. Kies een klip die je graag in je dashboard wilt hebben en klik op ‘add to dashboard’. Klipfolio vraagt om toegang tot jouw Google Analytics account en als je dat gedaan heb is de klip toegevoegd aan je dashboard. De klip kun zelf aanpassen qua uiterlijk. Klipfolio heeft veel standaard Klips ontwikkelt, maar wij denken dat de standaard ook beperking is en daarom raden we aan om custom Klips te maken.

Google Analytics Klipfolio standaardklip

Hoe maak je custom Google Analytics Klips in Klipfolio?

Met custom Klips heb je de volledige vrijheid om de data weer te geven zoals jij wilt. Je kunt zelf verschillende variabelen toevoegen, waardoor je bijvoorbeeld je data in een Klip kunt filteren, een datumcomponent kunt toevoegen of andere functionaliteiten toevoegen die de Klip ten goede komen. Maak een keuze uit de verschillende componenten en bepaal de grafische weergave, zoals grafieken, cirkeldiagrammen of tabellen

Simpele methode
Klik in je dashboard weer op ‘Add a Klip’ en vervolgens op ‘build a custom Klip’. Sleep een component in de Klip en klik vervolgens links onderin op ‘add a data source’ en ‘create a new data source’. Klik op Google Analytics en daarna op ‘create a custom Google Analytics data source’. Geef Klipfolio weer toegang tot jouw Google Analytics. Als het goed is, is je token nog actief en hoef je alleen op ‘next’ te klikken. Vervolgens zie je onderstaand scherm. Vul allereerst je profiel ID in, die kun je terugvinden in je Google Analytics account. Wij hebben gekozen voor de sessies en totale conversies per kanaal. Zodra je klikt op ‘submit’, wordt de data binnen gehaald in XML-format. Deze data kun je gebruiken om je klip te maken.

Google Analytics Klipfolio simple methode

Geavanceerde methode
De geavanceerde methode werkt net even iets anders dan de simpele methode. De eerste stappen zijn volledig hetzelfde, maar je past enkel de ‘mode’ aan naar advanced. De advanced manier werkt op basis van een ‘query URI’. Dit ziet er ingewikkelder uit dan het is.

google analytics klipfolio advanced methode

Hoe maak je een nieuwe Google Analytics query URI?

De query die je in bovenstaande afbeelding ziet lijkt ingewikkelder dan het is. Je kunt namelijk gebruik maken van de Query Explorer. In de Query Explorer connect je allereerst met je Google Analytics account. Maak de keuze met welk account je de query URI wilt maken. Vervolgens kies je een startdatum van de data, einddatum (today of yesterday), metrics en dimensions. Daarnaast heb je de keuze om specifieke segmenten te selecteren of data te filteren. Tot slot klik je op ‘run query’.

Query Explorer

De query in onderstaande afbeelding kopieer je en plak je in het veld ‘query URI’ in Klipfolio. Vervolgens haal je de data binnen en kun je beginnen met het maken van je custom Klip. Hoe je de custom Klip maakt, leggen we je binnenkort op ons blog uit!

query uri query explorer

Meer weten over Klipfolio?
Wil je meer informatie over Klipfolio en ben je benieuwd naar wat wij voor je kunnen betekenen? Neem dan gerust contact met ons op via onderstaand contactformulier.

Recommended Posts
segmenten Google AnalyticsGoogle analytics klip in klipfolio