Event tracking met Google Tagmanager

In onze vorige blog schreven we al over het belang van Google Tagmanager en de voordelen ervan. In deze blog gaan we een stap verder en laten we je zien hoe je event tracking kunt instellen en hoe je hier een doel van kunt maken In Google Analytics.

Wat is event tracking?

Event tracking is eigenlijk niets meer dan een manier om interacties op je website te meten. Een event (gebeurtenis) is additionele informatie bovenop je standaard Google Analytics installatie. Met behulp van events ben je nog beter in staat om te zien hoe bezoekers zich op jouw website bewegen en hoe betrokken ze zijn. Enkel voorbeelden van events zijn: contactmomenten (zonder bedankt pagina), een klik op een button of link, scroll tracking (hoeveel procent van de pagina wordt bekeken) of de interactie met een video (hoe vaak wordt deze afgespeeld, wanneer wordt deze gepauzeerd of gestopt).

 

Event tracking met behulp van Google Tagmanager

Event tracking met behulp van Google Tagmanager biedt vele voordelen. Het belangrijkste voordeel is dat je niet zelf het Google Analytics script hoeft aan te passen of er developer voor hoeft inschakelen. Met Google Tagmanager ben je in staat om zelf door middel van tags en triggers bepaalde elementen van je website te meten. Voordat je begint met event tracking met behulp van Google Tagmanager doe je er goed aan om een meetplan op te stellen. Wat wil je precies meten? Welke elementen zijn belangrijk op je website? Welke informatie wil je verzamelen en wat ga je ermee doen? Als je dit eenmaal helder hebt kun je aan de slag met Google Tagmanager.

 

Voorbeeld: het meten van een interactie met Google Tagmanager

In dit voorbeeld laten we zien hoe je een button klik kunt meten met behulp van Tagmanager. Later gaan op ons blog nog dieper in hoe je interacties met video’s kunt meten en hoe je scrolldiepte kunt instellen. Allereerst moet je een aantal variabelen configureren. Klik op variabelen en configureren. Aan de rechterkant verschijnt er een kolom met standaard variabelen die je kunt toevoegen. Vink in ieder geval de onderstaande variabelen aan. Als je dat hebt gedaan ga je een tag en een trigger instellen.

 

Variabelen configureren Google Tagmanager

 

Tag instellen
Maak een nieuwe tag aan in Google Tagmanager en geef deze een naam. Geef als trackingtype ‘gebeurtenissen’ aan. Vervolgens vul je de categorie, actie en label in. Deze gegevens komen ook terug als je straks je doel gaat instellen. Vink vervolgens ‘Overschrijven van instellingen in deze tag inschakelen’ aan en vul je UA-code in. Bekijk of je de interactietreffer op waar of onwaar instelt. Dit heeft namelijk invloed op je bouncepercentage. Onwaar heeft invloed (de gebeurtenis wordt namelijk gemeten als pageview) en waar niet. Zie onderstaand voorbeeld.

 

Tag instellen event tracking Google Tagmanager

 

Trigger instellen
Een trigger instellen kan op vele manieren. Je kunt er bijvoorbeeld voor kiezen om de button ID, pagina URL of Click URL te nemen. Geef de trigger een naam en vul de gegevens in zoals in het onderstaande voorbeeld. Sla de tag en trigger op en bekijk via de ‘preview en debugmode’ of deze werkt. Controleer vervolgens of je de gegevens terugziet in Google Analytics: gedrag >> gebeurtenissen. Als dit het geval is dan kun je het event instellen als een doel in Google Analytics. Je kunt maximaal 20 doelen instellen per dataweergave dus bekijk goed welke events je gaat gebruiken als doel en welke events je in het rapport gebeurtenissen laat staan.
Trigger instellen Event Tracking Google Tagmanager

 

Event instellen als doel in Google Analytics

Als het event werkt dan kun je deze instellen als doel in Google Analytics. Ga naar beheerder en onder de kolom dataweergave kun je een doel instellen. Houd dezelfde waardes aan die je aan de tag hebt meegegeven. Je kunt er eventueel een doelwaarde aan meegeven, maar dat is niet noodzakelijk. Klik op opslaan en bekijk daarna of het doel werkt via: conversies >> doelen. Het kan even duren voordat de gegevens zichtbaar worden.
Doel event instellen Google Analytics

Meer informatie?
Wil je meer informatie over event tracking met behulp van Google Tagmanager, Google Analytics of heb je vragen over de blog? Neem dan contact met ons op via het onderstaande contactformulier.

Recommended Posts
Google Tagmanager account aanmaken