Drie oorzaken voor een te laag bouncepercentage

In onze vorige blog gaven we je vijf tips om je bouncepercentage te verlagen, maar het kan ook voorkomen dat je bouncepercentage veel te laag uitvalt. Zo laag (minder dan 20%), dat het niet meer realistisch is. Benader je data dan ook altijd kritisch en juich zeker niet te vroeg. In deze blog beschrijven we drie oorzaken waarom jouw bouncepercentage te laag kan zijn.

Korte uitleg: Het bouncepercentage is het percentage bezoekers dat slechts een pagina bezoekt en zonder enige interactie de website direct weer verlaat.

Dubbele Google Analytics tracking code

We komen het in de praktijk maar al te vaak tegen: twee Google Analytics trackingcodes op één domein. Maakt toch niet uit, zou je denken. Niets is minder waar: een dubbele trackingcode is funest voor de bezoekersdata die je verzameld. Zo hebben twee trackingcodes een enorme impact op je bouncepercentage. Het lijkt natuurlijk aantrekkelijk een bouncepercentage dat onder de 20% is, maar de realiteit is toch echt anders. Je hebt namelijk geen data meer tot je beschikking waar je op kunt sturen. De oplossing is om één van de twee trackingcodes te verwijderen. Zodra je dit gedaan hebt, zie je dat het bouncepercentage weer realistische gegevens weergeeft.

Bouncepercentage

Iframes hebben invloed op bounces

Iframes zijn super handig om bepaalde media in te laden. Denk bijvoorbeeld aan een PDF die je bladerbaar wilt maken op je website, informatie van externe bronnen die je wilt inladen op je website of een contactformulier die niet direct verbonden staat met je website. Een iframe kan er echter wel voor zorgen dat er een interactie plaatsvindt die als pageview geteld wordt. Dit komt omdat de trackingcode ook actief kan zijn voor bepaalde media elementen (op jouw site). Als je dan toch een iframe gebruikt kies er dan voor om deze niet te laten meetellen als een pageview. Zo voorkom je dat je bouncepercentage lager uitvalt.

Event tracking is verkeerd ingesteld

Een andere veelvoorkomende fout is een verkeerde instelling van event tracking. Met event tracking kun je gebeurtenissen meten op je website, alleen moet je ook bepalen of deze invloed mogen uitoefenen op het bouncepercentage. Je kunt dus kiezen uit ‘true’ of ‘false’ als je een gebeurtenis instelt. Wil je dat het event geen invloed mag uitoefenen, dan zet je deze op false en vice versa. Denk bijvoorbeeld aan een event als ‘scrolldiepte’. De bezoeker blijft op dezelfde pagina, dus is het niet nodig om het bouncepercentage te beïnvloeden. Bij een video kan dit bijvoorbeeld weer anders zijn. Je moet dit voor jezelf bepalen welke waarde de gebeurtenissen hebben.

Tag instellen event tracking Google Tagmanager

Tip: sluit je eigen ip-adres uit in Google Analytics. Je kijkt ongetwijfeld veel op je website en dit kan een grote invloed hebben op je data. Hoge aantal pageviews, sessies en een laag bouncepercentage zie je dan terug.

Meer informatie?
Wil je meer informatie over bouncepercentages, Google Analytics of heb je vragen over de blog? Neem dan contact met ons op via het onderstaande contactformulier.

Recommended Posts
BouncepercentageScreaming frog crawl