Doelen instellen in Google Analytics

Om je rapportages in Google Analytics meer kracht bij te zetten, doe je er goed aan om doelen in te stellen in Google Analytics. Een doel kun je zien als een conversie. Een doel is eigenlijk een voor gedefinieerde actie waarvan jij wilt dat de bezoeker die uitvoert. In deze blog leggen we je uit hoe je doelen kunt instellen.

Welke type doelen in Google Analytics zijn er?

Het type doel hangt af van wat jij wilt meten. Er zijn dus eigenlijk oneindig veel type doelen die je zou kunnen instellen. Je doet er verstandig aan om vooraf te definiëren wat voor jou belangrijke doelen zijn. Denk hierbij aan een contactaanvraag via een een formulier, kliks op een bepaalde button, gemiddelde time on site, aantal bezochte pagina’s of het aantal bezoekers met een laag bouncepercentage. Onthoud dat je in een dataweergave in Google Analytics 20 actieve doelen kunt instellen. Een doel gaat meten vanaf het moment dat je deze instelt, dus terugwerkende kracht is niet mogelijk.

Hoe stel je doelen in in Google Analytics?

In dit voorbeeld stellen we een doel in voor een contactformulier. Op deze manier kun je zien of een bezoeker die op jouw website komt leidt tot een conversie. We kiezen voor de eenvoudige manier. Allereerst maak je een bedankpagina aan. Dit is de pagina die een bezoeker krijgt te zien nadat deze het formulier heeft ingevuld. Deze pagina zet je op noindex follow, omdat je niet wilt dat deze pagina in de index van Google terecht komt. Ga vervolgens naar beheerder en in de rechter kolom (dataweergave) zie je doelen staan, klik daar op. Volg vervolgens de volgende drie stappen:
1. Doelconfiguratie >> aangepast
2. Doelbestemming >> type: bestemming en geef het doel een naam
3. Doeldetails >> bestemming, gelijk aan en vul vervolgens de bedankpagina in (laat je domeinnaam weg, dus alleen de categorie)

Zie voorbeeld hieronder:

Google Analytics doel isntellen Bestemming instellen als doel in Google Analytics.

Event tracking? Gebruik Google Tagmanager

Je kunt in plaats van deze manier ook gebruik maken van Event tracking. Hiervoor kun je gebruik maken van Google Tagmanager om het gehele proces te versnellen. Een event is een gebeurtenis op een pagina die jij wilt meten. Je zou een contactaanvraag hierdoor ook zonder bedankpagina kunnen instellen. De event die je dan meet is een klik op de button, vervolgens stel je deze in als doel in Google Analytics. Niet helemaal duidelijk? Binnenkort verschijnt er een reeks over Google Tagmanager op het blog van Valticon. Houd ons blog in de gaten.

Meer informatie?
Wil je meer informatie over een het instellen van doelen, Google Analytics of heb je vragen over de blog? Neem dan contact met ons op via het onderstaande contactformulier.

Recommended Posts
URL campaign builderGoogle Tagmanager account aanmaken