Content ontwikkelen om online vindbaarheid in zoekmachines te vergroten

Dat content belangrijk is voor de vindbaar in zoekmachines mag geen verrassing zijn. Alleen hoe ontwikkel je nieuwe content en hoe maak je deze content optimaal geschikt voor zoekmachines? In deze blog leggen we uit hoe je nieuwe content kunt maken en waar je rekening mee moet houden.

 

Nieuwe content ontwikkelen

Nieuwe content maken kan soms een hele opgave zijn als je geen specialisten in huis hebt, want waar moet je beginnen? Voordat je begint aan het ontwikkelen van content, moet je een goed gedefinieerde content strategie hebben. Wat is het doel van de content die je gaat maken? Voor welke doelgroep ga je schrijven? Hoe vaak je ga je content publiceren en wanneer? Voor welke kanalen is de content bedoeld? Allemaal vragen waarop je van te voren antwoord moet krijgen.

Content strategie ontwikkelen

Een content strategie is de basis van een succesvol resultaat. In deze strategie ontwikkel je je plan van aanpak. Allereerst bepaal je je doel. Wat wil je bereiken met het ontwikkelen van content? Is dat meer bezoekers? Betere organische posities? Meer engagement met je doelgroep? Om de laatste vraag te kunnen beantwoorden moet je weten wie je doelgroep is, want om succesvolle content te ontwikkelen, moet je weten voor wie je schrijft. Ontwikkel buyer persona’s waarin je een persoon specifiek beschrijft die jouw doelgroep vertegenwoordigd. Je beschrijft hierin alle kenmerken waaraan deze persoon voldoet.

Daarna ga je bepalen wat voor type content je gaat ontwikkelen. Werk met hoofdthema’s. Deze hoofdthema’s verdeel je weer onder in subthema’s. De sub thema’s vormen de basis voor je content. Nadat je dit alles hebt bepaald ontwikkel je een contentplanning waarin je aangeeft wanneer je content gaat ontwikkelen, met welk onderwerp, wanneer je de content gaat publiceren en welke kanalen hierin belangrijk zijn. Is de content bedoeld voor zoekmachines of ga je je ook richten op kanalen als social media en ga je de content ook gebruiken voor in je nieuwsbrieven?

Zoekwoordenonderzoek: Zoekwoorden in kaart brengen

Voordat je content gaat ontwikkelen ten behoeve van je vindbaarheid in zoekmachines, moet je in eerste instantie achterhalen waar mensen op zoeken. Zonder dat je het direct weet heb je al veel data tot je beschikking die je kunt inzetten voor je zoekwoordenonderzoek. Tools als Google Analytics en Search Console geven je al veel data.

Het doel van een zoekwoordenonderzoek is juist die zoekwoorden in kaart te brengen die kansrijk zijn (weinig concurrentie) en zoekwoorden die aansluiten bij jouw doelgroep. In een eerder blog beschreven we al vijf gratis tools die je kunt inzetten voor een keywordonderzoek. Met deze tools kun je aan de slag om je zoekwoorden in kaart te brengen.

Zorg dat je zoveel mogelijk data verzameld en dat je een zo compleet mogelijk overzicht krijgt. Op basis van de totaal lijst kun je per pagina op je website een hoofdonderwerp bepalen aan de hand van de zoekwoorden. Kies niet voor de zoektermen met een hoog zoekvolume, want deze zoekwoorden hebben ten eerste veel concurrentie en waarschijnlijk levert het je veel irrelevant verkeer op. Richt je op longtail zoekwoorden en vraag gestuurde zoekopdrachten. Voordeel hiervan is dat de zoekopdracht veel specifieker is en hier kun je je content beter op aan laten sluiten.

Bing Webmaster tools zoektermen

 

Content ontwikkelen

Nadat je de zoekwoorden in kaart hebt gebracht en je de content planning hebt bepaald, is het tijd om aan de slag te gaan met het ontwikkelen van content. Onthoud dat content altijd uniek is, relevant is en moet aansluiten op je doelgroep. Zo haal je het beste uit je content ontwikkeling. Je richt je in eerste instantie op de gebruiker, maar je houdt zoekmachines in je achterhoofd, omdat je ook goed gevonden wilt worden. Ontwikkel daarom goede pagina titels, meta descriptions, headings en URL’s die de kans vergroten dat jouw content beter vindbaar wordt. Zorg dat deze elementen aansluiten op hetgeen er op jouw pagina staat. Hoe je dit doet lichten we in het kort toe:

Pagina titel

De pagina titel is nog steeds een belangrijke factor voor de vindbaarheid in zoekmachines. Over het algemeen verwerk je hier je zoekterm in waarop jij gevonden wilt worden. Een paginatitel kun je beschrijven in 512px. Het ligt er dus aan hoe lang jouw titel uiteindelijk kan worden. Maak een beschrijvende titel en plak geen keywords achter elkaar (keyword stuffing), want dat brengt zoekmachines en gebruikers in de war. Blijf dicht bij je hoofdonderwerp en gebruik de zoekterm(en) die beschrijven waar jouw pagina over gaan.

Meta description: de optimale beschrijving

De meta description heeft geen directe invloed op de ranking van je website, maar je kunt gebruikers wel overtuigen om op jouw resultaat te klikken. De meta description heeft grote invloed de CTR, wat dan indirect wel weer invloed heeft op je ranking. In de meta description beschrijf je in ongeveer 155 karakters waar de pagina over gaat. Daarnaast kun je USP’s beschrijven en wil je bezoekers overtuigen om op jou resultaat te klikken, dus ontwikkel een goede call-to-action. 155 karakters is niet veel, dus in sommige gevallen moet je creatief zijn.

Headingstructuur: H1, H2, H3

Voor een goede headingstructuur moet je begrijpen hoe headings werken. Laten we het uitleggen aan de hand van een krantenartikel. De H1 moet je zien als de headline van jouw artikel. Hier maak je een pakkende kop van die de kern van jouw artikel beschrijft. Hierin verwerk je ook je belangrijkste zoekterm. De H1 ondersteun je door een korte introductietekst die ervoor zorgt dat de bezoeker het complete artikel wilt lezen. De H2 moet je eigenlijk zien als een paragraaf. Het is een subonderdeel van de H1. Hetzelfde geldt voor een H3. Een H3 is een sub paragraaf van de paragraaf (H2). Door je content op deze manier op te bouwen, maak je de content niet alleen goed leesbaar, maar bouw je ook semantiek op binnen je content.

URL-structuur: kort en bondig

Een URL scoort het beste als deze zo kort en bondig mogelijk omschreven wordt. Uit onderzoek blijkt dat URL’s die korter zijn een hogere CTR hebben. Houd hier daarom dan ook rekening mee bij het ontwikkelen van je structuur. Maak de URL beschrijvend, maar zorg dat deze niet te lang wordt. Werk met een duidelijke categorie structuur, zodat er ook een heldere structuur ontstaat binnen jouw website. Belangrijkste pagina’s bevinden zich in de hoofdcategorie (bijvoorbeeld: /diensten) en daaronder bevinden zich de subcategorieën.

De lengte van je content: hoeveel woorden moet je gebruiken?

Over de lengte van de content zijn al veel fabeltjes over geschreven. Er bestaat niet zo iets als ‘het perfecte aantal woorden voor je content’. Je schrijft namelijk voor je gebruiker en die wil je voorzien van de juiste informatie. Bovendien als je de kern raakt met je content, waarom zou je de content dan nog aanvullen met nutteloze informatie.?

Variatie in content lengte
Wel kun je ervoor kiezen te variëren in de lengte van content door ze te categoriseren in bijvoorbeeld de onderstaande drie categorieën:
1. Snelle informatie & nieuwsberichten (fresh content)
2. Vraag gestuurde content: antwoord geven op specifieke vraag
3. Diepte content: content waarbij je een onderwerp tot in detail beschrijft. Je laat hierin je autoriteit zien binnen jouw vakgebied.

Door deze schifting zorg je ervoor dat je ‘fresh content’ maakt, voorzie je in de behoefte van je doelgroep en ontwikkel je content voor een bepaalde gebruikersgroep die op zoek is naar zo compleet mogelijke informatie. Content met veel woorden scoort over het algemeen beter dan korte nieuwsberichten. Varieer daarom hierin, maar onthoud dat je de content ontwikkelt voor de gebruiker. Content ontwikkelen is geen moeten, maar je moet het ook leuk vinden. Probeer daarom ook te schrijven uit passie, in plaats van een verplichting. Dit komt de kwaliteit en leesbaarheid van de content ten goede.

 

 

Content gemaakt: wat nu?

Na het ontwikkelen van de content is het tijd voor de publicatie. Zorg ervoor dat de content is geredigeerd, voordat deze gepubliceerd worden. Vervolgens ga je naar Google Search Console om je pagina in te dienen in de index van Google. Dit doe je bij het onderdeel crawlen >> fetchen als Google. De content wordt dan gelezen en vrijwel direct in de index geplaatst. Als je dit hebt gedaan ga je de content verspreiden via social media. Kies het kanaal dat goed aansluit op jouw doelgroep. Is dat Linkedin, Twitter, of Facebook? Vergeet niet de UTM-codes in te stellen. Zo weet je hoe jouw content per social mediakanaal presteert. Heb je een nieuwsbrief die je regelmatig verstuurd aan een representatief nieuwsbriefbestand? Dan kun je hierin ook je blogartikelen meenemen.

 

Content prestatie: resultaten meten

Natuurlijk wil je na de publicatie ook weten hoe jouw content presteert. Dit kun je op verschillende manieren doen. Allereerst bekijk je in Google Analytics hoe jouw content het in verloop van tijd doet. Vergelijk de verschillende kanalen met elkaar. Bekijk ook Search Console om te zien hoe de pagina organisch presteert. Hoe vaak wordt deze vertoond en wat is de CTR? Daarnaast kun je de target keywords die je hebt geselecteerd meten door middel van een keyword ranking tool. Advanced Webranking is hierin een aanrader. Tip: Wist je dat je in Google Analytics ook custom dimensions kunt instellen om te zien hoe je content presteert op basis van het aantal woorden? Hoe je dit instelt lees je hier.

Search Console zoekanalyse

 

Samenvatting

Het ontwikkelen van content kan enorm uitdagend zijn. Met een heldere strategie en een gestructureerde aanpak zorg je ervoor dat je de kans op een succesvol resultaat vergroot. Zonder dat je het direct weet heb je al enorm veel data tot je beschikking die van pas komen bij het ontwikkelen van content. Content is uniek en relevant voor de doelgroep en je houdt zoekmachines in het achterhoofd. Om de prestaties te achterhalen moet je data inzichtelijk maken. Tot slot als je content maakt, doe het vanuit passie, omdat je het leuk vindt. Het moet namelijk geen verplichting worden.

 

Meer informatie?
Bij Valticon werken we intensief samen met Don’t shoot the messenger. Zij zijn specialist op het gebied van content en webdesign en kunnen je verder helpen met diverse content vraagstukken. Wil je meer informatie over content, zoekmachine optimalisatie of heb je vragen over de blog? Neem dan contact met ons op via het onderstaande contactformulier.

Recommended Posts
Doel event instellen Google Analytics